scrollTop top

Een gezonder levenspatroon voor een lager cholesterolgehalte

Een gezonder levenspatroon voor een lager cholesterolgehalte

Een te hoog cholesterolgehalte kan ervoor zorgen dat je je minder fit voelt en is niet goed voor je gezondheid en je hart. De beste manier om je cholesterol te verlagen, is gezond te eten en gezond te leven. Dit kan in enkele stappen en vereist een paar kleine veranderingen in je dagelijkse patroon. Hieronder lees je welke vier eenvoudige tips je kunt uitproberen om gezonder te eten en te leven, zodat je de verhoogde cholesterol aan kunt pakken en je je weer levendig voelt.

Zo weinig mogelijk verzadigde vetten en transvetten

Groenten en fruit eten zijn altijd een eerste stap naar een gezonder leven, maar het is vooral belangrijk om verzadigde vetten en transvetten te vermijden om je cholesterol op peil te houden. Schrap voedingsmiddelen met verzadigde en transvetten zoals chips, boter, worst of vette kazen van je menu. Eet gezonde tussendoortjes zoals magere yoghurt, noten of groentehummus. Dit zorgt ervoor dat je gezonde vetten binnen krijgt en dit is de eerste stap naar een gezondere levensstijl.

Neem wat vaker de fiets

Het is nodig om voldoende te bewegen. Dit betekent niet altijd dat je intensief moet sporten, want je kan ook meer bewegen door overdag wat minder de auto te nemen en met de fiets te rijden of te stappen naar je bestemming. Ga eens te voet naar de bakker of laat de hond wat meer uit. Hoe meer je beweegt, hoe gezonder je bent en hoe lager je cholesterol zal zijn. Een kleine aanpassing in je dag, maar een positieve impact op de rest van je leven en je gezondheid.

Wees je bewust van alles wat je eet en drinkt

Het is goed om na te denken over alles wat je eet en drinkt. Je mag best eens zondigen, maar doe dit dan met mate en geniet er dan ook echt van. Ga niet achter de televisie eten of drinken, want dan ga je heel onbewust bezig zijn met eten. Zonder nadenken eet je een hele pak chocolade op. Proef en geniet van iedere hap en slok om je honger sneller te stillen en minder ongezond te eten en te drinken.

Wandel iedere dag een half uurtje

Tot slot is het goed om iedere dag een half uur buiten te komen en een korte wandeling te maken na het (avond)eten. Maak een wandeling in de buurt voor je je voor de televisie nestelt. Als je elke dag een halfuurtje kan inlassen, zal je op lange termijn zeker merken dat je cholesterol de dieperik in duikt en je gewicht en conditie zullen hier ook baat bij hebben.

 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    194.421.750
  • Aantal
    doden
    4.164.549
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.117.697
  • Aantal
    doden
    25.228

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!