Kom op voor jezelf met deze 6 assertiviteitstips

kom-op-voor-jezelf-met-deze-6-assertiviteitstips.jpg

Heb jij soms het gevoel dat anderen over je heen lopen? Misschien wordt het weleens tijd om voor jezelf op te komen. Deze 6 assertiviteitstips zullen je leven veranderen.

1.Begin klein

Accepteer dat je je jezelf niet plots kan veranderen. Je gedrag veranderen gaat niet vanzelf. Je moet jezelf tijd gunnen om te oefenen. Wees geduldig en begin makkelijk en klein.

2.Zeg ‘neen’

Af en toe ‘neen’ zeggen is helemaal niet slecht, in tegendeel! Je hoeft niet onmiddellijk te springen als iemand je iets vraagt. Het is OK als je even geen tijd of zin hebt. Zeg eens wat vaker ‘neen’. In het begin zullen mensen verrast zijn maar na een tijdje worden ze het ook gewoon. Jij bent nu eenmaal ook een mens met eigen gedachten en gevoelens. Kom voor jezelf op want je bent het waard!

3.Voel je niet schuldig

Je hoeft je niet altijd schuldig te voelen als je iemand niet helpt. Jij verdient ook tijd voor jezelf, net zoals iedereen. Zeggen dat je geen tijd of geen zin hebt om iets te doen is volkomen normaal. Wordt het niet eens tijd dat je ook naar jezelf begint te luisteren?

4.Zeg wat je voelt

Het is niet verkeerd om mensen te vertellen wat je werkelijk voelt. Je kan niet verwachten dat anderen je gedachten kunnen lezen. Ze kunnen gewoon niet weten wat je wil, dus vertel het hen.

5.Leer bij

Lees meer over wat het betekent om assertief te zijn. Praat met anderen over assertiviteit en vraag hoe zij met moeilijke situaties omgaan. Kijk hoe anderen het doen en experimenteer.

6.Wees eerlijk

Door eerlijk te zijn zal je respect en zelfvertrouwen krijgen. Anderen zullen je gedrag respecteren en je de ruimte geven die je nodig hebt. Laat anderen weten wat je denkt, zo zullen ze je beter kunnen begrijpen.