scrollTop top

Dit mag je absoluut niet meer eten voor het slapengaan

Dit mag je absoluut niet meer eten voor het slapengaan

Veel factoren oefenen invloed uit op de kwaliteit van je slaap. Wat je eet voor het slapengaan kan vaak een vrij grote invloed hebben op hoe snel je in slaap komt en hoe goed je slaapt doorheen de nacht. Door te letten op welk soort voedingsmiddelen je ’s avonds eet, voorkom je dit probleem echter met gemak.Wat je beter wel en niet eet, lees je hier.

Fruit

Hoewel fruit natuurlijk heel gezond is en het belangrijk is om voldoende fruit te eten, wordt het afgeraden dit te doen vlak voor je gaat slapen. Sommige fruitsoorten bevatten namelijk een zeer hoog suikergehalte. Dit zorgt voor een forse stijging van je insuline, waardoor je alerter en actiever wordt. Het spreekt voor zich dat je dus minder makkelijk in slaap zal vallen.

Kersen eten voor het slapengaan mag dan weer wel. Deze bevatten namelijk melatonine, dit is een stofje die de slaap bevordert. Nu kun je je afvragen of dit ook werkt in combinatie met de fruitsuikers die kersen ook bevatten. Uit een onderzoek in 2010 is echter gebleken dat mensen die voor het slapengaan kersen hebben gegeten, inderdaad in veel gevallen beter slapen. Blijkbaar weegt de melatonine zwaarder dan de druivensuiker.

Bananen bevatten de stofjes magnesium en potassium. Deze helpen de spieren om lekker soepel te worden, waardoor ze zich ’s nachts beter kunnen ontspannen. Ook bevatten bananen, net als kersen, melatonine.

Chocolade

Voor velen kan het nogal eens verleidelijk zijn de dag af te sluiten met een lekker stukje welverdiende chocolade. Volgens deskundigen is dit geen goed idee. Chocolade bevat namelijk Tyramine. Dit is een aminozuur dat zeer stimulerend werkt voor de hersenactiviteit.

Vettig eten

Nog een afrader zijn vettige voedingsmiddelen zoals frieten, hamburgers, frikadellen, kroketten en dergelijke. Voedsel dat hoog is in vet moet namelijk afgebroken worden door je lichaam. Bij dit proces van afbreken moeten allerlei zuren worden aangemaakt. Een tweede factor is het feit dat de opening tussen de maag en de slokdarm minder goed afgesloten is. En met deze twee ingrediënten- zuren en een open toegang tussen maag en slokdarm- heb je het recept te pakken voor brandend maagzuur.

Bovendien is het consumeren van vet eten over het algemeen natuurlijk ongezond. Zeker vlak voor het slapengaan zal dit er in veel gevallen toe leiden dat je aankomt. Als je toch last hebt van een stevige trek, is het een beter idee om te gaan voor een hand noten. Deze zijn een stuk voedzamer en hebben geen nadelige uitwerking op je slaap, terwijl ze wel goed vullen.

IJs

Waarschijnlijk nog een grote tegenvaller: ijs vlak voor het slapengaan is een slecht idee. IJs bevat namelijk veel suiker, wat je alertheid en activiteit stimuleert.  Probeer in plaats van ijs eens wat haver. Het is misschien niet even zoet, maar het kan net zo goed lekker en vullend zijn. Bovendien zal de melatoline in haver zorgen voor een vredige nachtrust.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    240.774.764
  • Aantal
    doden
    4.902.029
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.289.033
  • Aantal
    doden
    25.780

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!