scrollTop top

Steeds wakker worden? Enkele handige tips!

Steeds wakker worden? Enkele handige tips!

Veel mensen hebben er last van: telkens midden in de nacht wakker worden, terwijl ze misschien wel vroeg in slaap waren gekomen. Het is erg vervelend als dit gebeurt, omdat het je vermoeid maakt en er ook later voor zorgt dat je slaapritme niet meer in balans is. Hierdoor kan je ook de volgende nachten moeite krijgen met het halen van een volledige, goede nachtrust. Om dit probleem te verhelpen, zijn er zeker dingen die je kunt doen. Lees verder om hier meer over te weten te komen.

Blijf niet liggen

De grote fout die velen maken wanneer ze ’s nachts wakker liggen, is dat ze blijven liggen en in bed allerlei activiteiten gaan doen. Door je mobiel te pakken in bed, krijgen je hersenen bijvoorbeeld signalen dat het licht wordt, terwijl het nog nacht is en je nog in bed ligt. Als je langdurig dingen doet die niets met slapen te maken hebben in bed, worden je hersenen niet meer geprikkeld om te slapen wanneer je weer in bed gaat liggen. Ze associëren het bed dan niet meer met slapen, maar met alle andere dingen die je in bed doet.

Zorg voor productieve dagen

Wanneer je moeilijk in slaap komt, kan het komen doordat je lichaam niet het gevoel heeft dat het rust nodig heeft. Dit kan komen doordat je overdag niet erg actief bent. Zorg ervoor dat je overdag niet de hele dag in je luie stoel blijft zitten, maar wees actief. Als je overdag geen verplichtingen of activiteiten gepland hebt, neem dan een stevige wandeling of pak de fiets. Zorg ervoor dat je dingen doet, zodat je ’s nachts je welverdiende rust kunt krijgen.

Schakel elektronische apparaten uit

Veel mensen hebben in hun slaapkamer allerlei elektronica liggen waarop ze constant beschikbaar zijn voor andere mensen. Zorg ervoor dat je mobiele telefoon, laptop, tablet en computer uitstaan, zodat je geen notificaties binnenkrijgt. Of doe in ieder geval je internet uit om dit te voorkomen. Dit voelt een stuk rustiger voor je hersenen, te weten dat je door niemand gestoord kan worden.

Houd een goed slaapritme

Zorg ervoor dat je ritme niet volledig van de kaart is, bijvoorbeeld dat je af en toe heel laat naar bed gaat of extreem laat opstaat. Zorg dat je ’s nachts wel zo’n 8 uur slaapt, en dat je ’s ochtends ook op tijd weer uit je nest bent. Daardoor weten je hersenen wanneer het tijd is om te slapen en wanneer niet. Deze tip werkt ook wanneer je overdag ineens heel moe bent, aangezien je hersenen kunnen denken dat het dan tijd is om te gaan slapen.

Probeer je gedachten te ordenen

Wanneer je hoofd vol zit met allerlei dingen die je moet doen, dingen die zijn gebeurd of zorgen, is het lastig voor je hersenen om rustig te worden, en slaap je vaak slechter. Probeer voor je gaat slapen alles wat door je hoofd spookt te ordenen. Dit kan bijvoorbeeld door een aantal minuten te mediteren of door alles wat je denkt op te schrijven.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
  • Aantal
    doden
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    679.771
  • Aantal
    doden
    20.472

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!