Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

Verzekerd en toch verrast door hoge ziekenhuiskosten

7 min read

Toen Lien twee jaar geleden een val maakte met haar mountainbike in de Ardennen, was ze aanvankelijk niet al te bezorgd over de ziekenhuisfacturen. Haar hospitalisatieverzekering dekte de meeste ziekenhuisfacturen, en ook de geplande fysiotherapie zou netjes worden terugbetaald. Pas toen haar beenbreuk een maand later toch voor complicaties zorgde, begon ze zich ook financieel zorgen te maken.

“Aanvankelijk was er niets ernstigs aan de hand. De fractuur in mijn onderbeen bezorgde me flink wat pijn, maar was op zich een veel voorkomende breuk die makkelijk zou herstellen”, vertelt Lien. “Mijn gebroken been werd met behulp van pennen vastgezet tijdens de operatie, en na zes weken zou ik met de fysiotherapie starten om de beweeglijkheid van mijn been te trainen. Maar dat liep dus anders. Want zes weken na de operatie was er nog altijd geen sprake van botgenezing. Zelfs met de pennen wou het gebroken bot maar niet aan elkaar groeien. En dus werd een nieuwe operatie ingepland en ging ik een nog langere revalidatie tegemoet.”

Mijn huidige hospitalisatieverzekering bleek begrensd

“Mijn hospitalisatieverzekering toen was een basisdekking. Vooral heel goedkoop en ik was verzekerd voor de meeste kosten buiten de verplichte verzekering als ik in het ziekenhuis zou belanden. Maar in de praktijk bleek al snel dat dit soort verzekeringen behoorlijk tekort kunnen schieten als er onverwachte wendingen of complicaties opduiken. Zo bleek niet alleen het jaarlijks plafondbedrag kantje boordje door de tweede operatie met opname in hetzelfde jaar, ook de nazorgperiode bleek onvoldoende voor mijn revalidatie. De extra kosten voor de bijkomende operatie hebben mij toen heel wat stress bezorgd, iets wat ik op zo’n moment echt kon missen. Pas toen achteraf bleek dat de factuur net niet over het jaarlijkse plafondbedrag van mijn verzekering ging, kon ik weer opgelucht ademhalen. Een geluk daarbij ook dat er geen derde bijkomende ingreep nodig was! De botgenezing kwam op gang na de tweede operatie. Het vooruitzicht van een eventuele derde operatie hing al die tijd als een zwaard boven mijn hoofd. Met de revalidatiekosten had ik minder geluk. De volledige revalidatieperiode duurde 4 maanden, en mijn verzekering was opgesoupeerd, dus vervielen ook de 90 dagen nazorg. Een dure tegenslag, waardoor ik de geplande renovatiewerken aan mijn huis in rook zag opgaan.”

Sindsdien weet ik hoe kostbaar mijn gezondheid is

“Eigenlijk had ik er voor mijn valpartij nooit bij stilgestaan hoe kostbaar gezondheid is. Ik ben 45 jaar en leef echt gezond. Ik sport veel, rook niet en eet bewust. Al die tijd dacht ik “ziek worden, dat overkomt mij niet”. Maar een ongelukje is natuurlijk snel gebeurd, dat heb ik toen wel geleerd. Zeker met de financiële gevolgen waar ik op botste. Daarom schakelde ik kort nadien over op een uitgebreide hospitalisatieverzekering waar geen grensbedrag voor geldt en met een ruime voor- en nazorgperiode inbegrepen. Het kost mij misschien een beetje meer, maar nu ben ik tenminste gerust. Wat er ook nog gebeurt, in de toekomst zal ik mij tenminste volledig op mijn herstel kunnen focussen, zonder financiële kopzorgen.”

Nu ben ik op alles voorbereid

“Ik koos voor Hospitalia Medium op aanraden van een vriendin. Zij kreeg vijf jaar geleden Parkinson en moet vaak naar het ziekenhuis. Soms voor een controle of opvolging, soms voor een behandeling. Ze vertelde me dat ze met haar verzekering nog nooit een dure ziekenhuisfactuur uit eigen hand had moeten betalen, ongeacht de duur van een opname voor haar behandelingen. Een stevig argument voor mij om ook een afspraak bij haar adviseur te maken. Met Hospitalia Medium ben ik nu zonder jaarlijks grensbedrag verzekerd en is mijn nazorgperiode verdubbeld in vergelijking met mijn vorige hospitalisatieverzekering. Bovendien kan ik rekenen op een uitgebreid dienstenpakket voor, tijdens en na een opname, zoals hulp bij huishoudelijke taken of een oppas voor de hond. Had ik daar twee jaar geleden op kunnen rekenen, ik was van heel wat zorgen gespaard gebleven. Daarbovenop tekende ik in voor de waarborg zware ziekten, waardoor ik ook als ik een ernstige aandoening zou krijgen, over alle ondersteuning beschik. Hout vasthouden dat ik het nooit nodig heb natuurlijk, maar die alledaagse beenbreuk heeft echt wel mijn ogen geopend. De volgende keer dat mij iets overkomt, ben ik er alvast financieel en praktisch tegen gewapend.”

Heb jij al gedacht aan een uitbreiding van je hospitalisatieverzekering?

Bij OZ vind je verschillende betaalbare hospitalisatieverzekeringen. Kies je voor Hospitalia Medium, dan krijg je, naast een onbeperkte dekking en uitgebreide voor- en nazorg, tal van extra diensten om het je ook thuis makkelijk te maken. Ontdek ze snel, of maak meteen een afspraak (telefoon, videocall of fysiek) waarbij we onze voordelen en dienstverlening vrijblijvend aan je voorstellen.

Laat je goed informeren

Lien is een tevreden klant en vertelt zeer enthousiast over alle voordelen van haar ‘Hospitalia Medium’ verzekering. Er zijn echter altijd nuances natuurlijk. Zo geldt er bvb. een wachttijd van 6 maanden voor aansluiting en is de dekking van Hospitalia Medium voor nazorg beperkt tot 180 dagen na de hospitalisatie. Je kan hier meer info terugvinden. De OZ adviseurs vertellen je er ook graag meer over!

Deze advertorial verschaft informatie over de activiteiten, voordelen en diensten van de groep OZ. OZ is de overkoepelende naam van een aantal entiteiten die elk hun eigen activiteiten organiseren. Meer details, info en voorwaarden vind je hier.

OZ501 is verzekeringsagent (n° CDZ 5001) voor “MLOZ Insurance”, de VMOB van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, RPR Brussel (422.189.629, erkend onder nr. CDZ 750/01 voor de takken 2 en 18).

Je vindt de infofiches van elk product 
hier. Het Belgisch recht is van toepassing op het verzekeringscontract. De looptijd van de contracten is levenslang. Bij klachten contacteer je de klachtendienst van MLOZ Insurance of de Ombudsman van de Verzekeringen.

Voor meer informatie over de producten kunt u de
 algemene voorwaarden raadplegen. 

Door

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…