Waarom het niet erg is om wekelijks frietjes te eten!

waarom-niet-erg-om-wekelijks-frietjes-te-eten.png

In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt je van het eten van één portie frietjes per week niet dik. Op het moment dat je gezond en gevarieerd eet, is het eten van frietjes dan ook geen enkel probleem, mits je niet dagelijks een portie op je bord schudt. Bij het eten van frietjes dien je dus gewoon een goede balans in het oog te houden. Wanneer je een juiste balans weet te vinden, dan zal het wekelijks eten van een portie frietjes geen enkel probleem zijn voor je gezondheid.

Sausjes bij frietjes

Voor de sausjes die vaak bij frietjes worden gegeten, geldt echter een heel ander verhaal. Deze kunnen namelijk een heleboel extra calorieën opleveren. Mayonaise bevat bijvoorbeeld relatief veel calorieën, terwijl de meeste rode sauzen voor aanzienlijk minder extra energie zullen zorgen. In mayonaise zitten immers naast veel eiwitten ook veel vetten. Daar staat echter wel tegenover dat rode sausjes, zoals tomatenketchup of currysaus, dikwijls weer meer suikers bevatten

Als diner of als snack

Indien je zo nu en dan frietjes wilt eten als diner dan doe je dit bij voorkeur in combinatie met een (mager) stukje vlees en een heleboel groente. Uiteraard is dit beter dan wanneer je de frietjes als extra snack eet. Als je een echte liefhebber bent van aardappelen dan kun je deze het beste koken, in plaats van frituren. Een gefrituurde aardappel neemt namelijk veel vet op. Op het moment dat je zelf frietjes wilt bakken, dan kun je het beste frituren in een plantaardige olie of in een vloeibaar frituurvet. Maar ook als je je frietjes buiten de deur koopt dan kun je letten op het soort vet waar deze in worden gefrituurd.

Energie in evenwicht

Door te eten en te drinken krijgt je lichaam de energie die het nodig heeft om te kunnen functioneren en om te kunnen bewegen. Je zult je lichaamsgewicht gelijk houden als je de balans tussen de hoeveelheid energie uit je eten en drinken gelijk weet te houden met de hoeveelheid energie die door je lichaam wordt verbruikt. Voor het eten van frietjes geldt dan ook dat je dit niet te veel, maar eveneens niet te vaak op je menu moet zetten. Bovendien kun je het beste de typische sausjes die doorgaans bij frietjes worden geserveerd achterwege laten en kiezen voor een schep extra groente.