7 tips om spierkrampen tijdens het sporten te voorkomen

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je bent aan het sporten en opeens krijg je een kramp in één van je spieren. Hoe onschuldig spierkrampen ook zijn, aangenaam zijn ze niet en al zeker niet in het midden van een sportsessie. Gelukkig zijn er een aantal zaken die je kunt doen om het optreden van krampen te vermijden. In dit artikel geven we je zeven handige tips mee!

Hydrateer je lichaam

Eerst en vooral is het belangrijk je lichaam voldoende gehydrateerd te houden. Tijdens het sporten zweet je veel, waardoor je heel wat vocht verliest. Spierkrampen kunnen een gevolg zijn van een te laag vochtgehalte in je lichaam. Daarom is het ook belangrijk om voor en na het sporten alcohol te vermijden, aangezien dit vochtafdrijvend effect heeft.

Zorg dat je uitgerust bent

Wanneer we vermoeid zijn, hebben we minder controle over onze spieren en zenuwen. Daardoor is de kans groter dat onze spiervezels zich spontaan samentrekken, maar zich niet vanzelf opnieuw ontspannen. Zo ontstaan krampen. Vermijd dat dit voorkomt door jezelf na elke sportsessie voldoende rust te gunnen.

Stretch voor en na het sporten

Spierkrampen worden vaak veroorzaakt door overmatige inspanningen of vermoeidheid. Daarom raden veel sportdokters aan om voor en na het sporten goed te stretchen. Op die manier kunnen onze spieren zich geleidelijk aan opwarmen, en worden ze als het ware voorbereid op de inspanning. Een goede opwarming is dus al het halve werk!

Zorg voor de juiste vitamines en mineralen

Ook een tekort aan vitamines en mineralen kan aan de basis van spierkrampen liggen. Zo speelt een mineraal als magnesium rol bij de goede werking van onze spieren. Een tekort kan krampen veroorzaken. Gelukkig kan dit tekort eenvoudig worden opgevangen door je voedingsgewoontes aan te passen waar nodig of bijvoorbeeld een voedingssupplement met magnesium in te nemen.

Hou je lichaam warm

Onze spieren zijn zeer gevoelig voor wisselende temperaturen. Zo schieten onze spieren bij blootstelling aan koude temperaturen sneller in een kramp. Daarom is het belangrijk om niet alleen tijdens het sporten, maar ook erna ons lichaam goed warm te houden. Draag bijvoorbeeld thermisch ondergoed tijdens het sporten en zorg er ook voor dat je ’s nachts niet koud hebt.

Hou je bloedsuikerspiegel op peil

Wanneer je last hebt van krampen, kan ook een te lage bloedsuikerwaarde de boosdoener zijn. Gelukkig valt dit vrij gemakkelijk te verhelpen, door bijvoorbeeld wat druivensuiker te eten of een gesuikerd drankje te drinken.

Doe het rustig aan

Zoals eerder al vermeld is het belangrijk om je spieren goed op te warmen voor het sporten. Zo is het bijvoorbeeld beter om aan een gematigd tempo te beginnen en dan een versnelling hoger te schakelen. Daarnaast mag je ook niet te veel van je lichaam eisen: doe geen inspanningen waar je lichaam niet op is voorbereid, maar zorg voor een geleidelijke trainingsopbouw.