Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende tien weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Morgane Leten en Jan Deruyck van Guud.
Wat is Guud?
Jan: ‘Guud Woman is de bestemming voor vrouwen die hun menstruele gezondheid willen verbeteren. 92% van de vrouwen ervaart klachten tijdens haar cyclus, maar slechts een minderheid beseft dat ze hier iets aan kan doen. Wij combineren kennis, begeleiding door experten en natuurlijke supplementen op één handig platform.’
‘Onze missie is om vrouwen te helpen zich elke dag goed te voelen. We voerden onlangs een studie uit met iVox en daaruit bleek dat 9 op de 10 vrouwen menstruatieklachten ondervinden. Helaas bleek ook dat 60% menstruatieklachten aanvaardt als deel van het vrouw zijn. Maar die klachten zijn niet normaal, ze zijn een teken dat er een hormonale disbalans is en het is dus onze missie om te helpen bij die bewustwording, maar ook een oplossing aan te bieden die duurzaam is aan de hand van levensstijl, aanpassingen in de voeding en supplementatie.’
Hoe is de onderneming gestart?
Morgane: ‘Toen ik na tien jaar stopte met de pil, kwamen mijn maandstonden maar niet terug. Ik wachtte maanden, maar er gebeurde niets. Ook kreeg ik last van hormonale acne en heftige moodswings. Ik ging naar de gynaecoloog en kreeg de diagnose van PCOS. Deze hormonale stoornis maakt zwanger worden lastig. En hoewel veel vrouwen last hebben van PCOS, is de oorzaak ervan nog steeds niet helemaal bekend. Artsen konden mij dan ook niet helpen en het was een eenzame reis.’
‘Ik schoolde mij om tot Nutrition & Fertility Expert en ontdekte dat een gezonde levensstijl in combinatie met de juiste supplementen een positieve impact hadden op mijn menstruatiecyclus. Toen ik op zoek ging naar supplementen, ontdekte ik dat veel producten overbodige vulstoffen en kleurstoffen bevatten. Er was nog ruimte om supplementen beter te formuleren die kunnen ingezet worden op klachten die vrouwen maandelijks ervaren. Na veel research en testen ontstond eindelijk Guud Woman met een eigen lijn supplementen die het beste van actieve en natuurlijke ingrediënten combineren om menstruatieklachten te verbeteren.’
Jan: ‘Mijn achtergrond bij In The Pocket, een digital product studio, heeft ervoor gezorgd dat ik goed begrijp hoe je van business strategie naar een digitale strategie kunt evolueren. De kennis over hoe gebruikers omgaan met technologie, hoe je klein begint en iteratief tot een volwaardige oplossing kunt komen, helpt ons om iets te bouwen dat mensen echt nodig hebben en willen gebruiken. Met In The Pocket hebben we ook heel wat toepassingen gebouwd in de digitale gezondheidsindustrie. Daarnaast heb ik ook het geluk gehad om van een team met enkele mensen naar 150 werknemers te evolueren. Hoe je dat operationeel klaarspeelt, hoe je bewust een cultuur opbouwt en andere do’s en don’ts heb ik aan den lijve ondervonden. Ik ben echt dankbaar voor die leerschool want tot vandaag grijp ik nog altijd terug naar wat ik toen heb geleerd.’
‘Een gezonde cyclus is de basis van een gezond leven.’
Jan Deruyck
Waarom zijn jullie producten gezond?
Morgane: ‘Onze missie is om vrouwen te helpen om zich elke dag van de maand goed te voelen. We zetten veel in op kennis zodat mensen goed geïnformeerd zijn over hoe levensstijl een positieve impact kan hebben op hoe ze zich voelen en presteren. Daarnaast hebben we hard gewerkt om kwalitatieve ingrediënten te gebruiken zodat de supplementen die we aanbieden goed worden opgenomen door het lichaam met een beter resultaat als gevolg.’
Jan: ‘Een gezonde cyclus is de basis van een gezond leven. We willen vrouwen leren hoe ze die cyclus als kapstok kunnen gebruiken om betere beslissingen te maken die een positieve impact hebben op hun gezondheid, maar ook hun relaties en werkprestaties.’
Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?
Morgane: ‘Een hoogtepunt was de lancering van onze producten. We hebben heel hard gewerkt aan de kwaliteit ervan en onze branding. Om dat dan finaal tot leven te zien komen, dat is echt fantastisch.’
Jan: ‘We hebben heel wat hoogtes en laagtes gekend. Vooral het begin was heel hard zoeken. We waren initieel begonnen met algemene preventieve gezondheid. Maar dat bleek te breed en te vroeg voor Belgische klanten om echt toe te happen. Vanaf het moment dat we onze focus op de cyclus gelegd hebben, ging het wel snel. Een dieptepunt was toen we net in onze financiële ronde na mijn fietsaccident ook nog eens beiden COVID-19 hadden en meerdere weken out waren. We waren niet in staat om voor ons kind te zorgen, laat staan te werken. Gelukkig bleven de zaken draaien en dat was toen ook weer een mooi bewijs dat we iets aan het opbouwen waren waar echt nood aan was.’
Zijn er dingen die jullie anders zouden doen?
Jan: ‘Het is belangrijk dat je als jong bedrijf een probleem oplost dat mensen ook willen oplossen. Dat is een belangrijke nuance, zeker in gezondheid. Iedereen wil wel gezonder eten, maar als puntje bij paaltje komt is dat eetgedrag veranderen zeer moeilijk. Nog belangrijker zijn de mensen met wie je samenwerkt. Ondertussen hebben we dat goed in de vingers, maar in het begin gingen we soms te snel in zee met bepaalde mensen omdat je nood hebt aan personeel. Een degelijk sollicitatieproces met voldoende checks naar cultural fit en referenties is echt cruciaal.’
‘Ik hoop dat we dagelijks nog meer vrouwen kunnen helpen.’
Morgane Leten
Wat willen jullie zeker nog bereiken?
Morgane: ‘Zo veel, we zijn nog maar net begonnen. Ik hoop dat we dagelijks nog meer vrouwen kunnen helpen. Hiervoor moet ons support systeem wel beter gemaakt worden.’
Jan: ‘We zijn nu in de fase dat we bewezen hebben dat wat we doen levensvatbaar is, sterker nog we groeien stevig, maandelijks 50%. De volgende stap is bewijzen dat we kunnen groeien in andere markten. We zijn ambitieus en mikken direct op de Verenigde Staten als volgende afzetmarkt. De vrouw wordt daar nog meer aan haar lot overgelaten en is dus ook meer bereid om de hulp van bedrijven in te schakelen. We hebben daarom een plan uitgewerkt om nog meer in te zetten op automatische begeleiding, zodat we ons team van experten schaalbaar kunnen inzetten.’
Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?
Beiden: ‘Rooskleurig, we zijn mooi aan het groeien en bereiken elke dag nieuwe vrouwen. We zijn aan het bekijken welke nieuwe mensen we kunnen aannemen en welke markten we kunnen activeren. De markt van vrouwelijke gezondheid is een heel sterke groeimarkt. Vrouwen nemen het heft in eigen handen en gaan in alle domeinen, van research tot ondernemen, aan de slag om de achterstand die is opgebouwd aan een razendsnel tempo weg te werken. Maar het is belangrijk dat mannen ook mee aan de kar trekken. Nog te weinig investeerders zien de groeikansen, omdat ze gewoon zijn om in mannen te investeren. Ook daar moeten we blijven aan werken.’
Naar welke andere ondernemers kijk je op?
Morgane: ‘Naar Jan, dankzij hem heb ik groot leren dromen. Daarnaast krijg ik ook energie om mij te omringen door vrouwen zoals Ellen Kegels van LN Knits die een mooi bedrijf hebben opgebouwd met een sterke missie.’
Jan: ‘Ik heb respect voor elke ondernemer, groot of klein. Je hebt lef nodig om de zekerheid op te geven en je in een verhaal te storten dat je dag en nacht wakker houdt. Ondernemen is iets creëren uit het niets. Je wil iets veranderen waarvan je denkt: dat moet anders of dat kan beter. Daarvoor heb ik onmetelijk veel respect. Het is makkelijk om aan de zijlijn te staan en kritiek te geven. De handen uit de mouwen steken en effectief iets doen, dat is waar het om draait. Jonge ondernemers zoals Korneel Desmet die naar Colombia verkast om daar retreats uit te bouwen voor Belgische ondernemers die met een burnout kampen, of mijn Amerikaanse vriendin Eva Goicochea die met een team van zeven mensen de volledige sector van seksuele gezondheid op zijn kop zet. Het zijn allemaal toppers.’
Wat was je plan B?
Morgane: ‘Voor we met Guud Woman zijn gestart hebben we ons huis verkocht en onze jobs opgezegd. We zijn er alle twee ingesprongen en al ons spaargeld hebben we in het bedrijf gestoken dus er is geen plan B voor ons.’
Jan: ‘Ik ben altijd ondernemend geweest, dus ik ken niet echt iets anders. Mijn passie is jonge ondernemers ondersteunen. Dat doe ik vandaag met kleine angel investment budgetten en advies. Ik zou dit ooit graag voltijds doen. Als kind wou ik graag dokter worden, ik had op het ingangsexamen 23,4 op 40 en was toen net niet geslaagd. Maar met Guud heb ik het gevoel dat we nog meer impact hebben dan ik als dokter zou gehad hebben. Dus eind goed al goed.’ (lacht)
Wat is je gouden tip voor mensen die ook willen ondernemen?
Morgane: ‘Valideer zo veel mogelijk je assumpties door data te verzamelen. Ga in gesprek met je audience en zet door. Ondernemen is met vallen en opstaan. Blijf geloven in jezelf en laat je coachen indien je voelt dat je het nodig hebt.’
Jan: ‘Niets aan toe te voegen. Laat je goed omringen, dat is echt cruciaal. Een bedrijf opbouwen is een teamsport. Klop aan bij de mensen van Startit@KBC die hebben een gratis programma en daar ga je heel snel leren of je idee levensvatbaar is. Uiteindelijk moet je gewoon starten. We wouden ooit een gezond hamburger restaurant uit de grond stampen. Na heel wat iteraties en omzwervingen zijn we nu belandt waar we moesten zijn. Maar je weet zelden op voorhand hoe het uiteindelijk zal uitdraaien.’
Benieuwd naar meer gezonde ondernemers? Lees hier het verhaal van Caroline Rigo van Cent Pur Cent.