Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Rebekka Jeurissen is founder van MOMSTER: ‘Ik wilde een merk creëren waar vrouwen zichzelf kunnen zijn en schitteren tijdens én na de zwangerschap’

Sien Vanneste
8 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Rebekka Jeurissen van MOMSTER.

Wat is MOMSTER?

‘We zijn een Belgisch fashion zwangerschapsmerk dat kledij maakt die je zowel gewoon kunt dragen als voor, tijdens en na je zwangerschap. De kledij is gericht op coole, hippe mama’s die hun buik vol hebben van bolletjes en hartjes op hun kledij en op zoek zijn naar een fashionable merk met coole prints, hippe designs en trendkleuren. De kledij is zo ontworpen dat je er zowel met als zonder bolle buikje fantastisch uitziet. Alles is bovendien ook nog eens borstvoedingsvriendelijk gemaakt. Hierdoor dus geen waste of money aangezien je onze zwangerschapskledij niet hoeft weg te gooien en zo geen extra afval creëert voor de natuur. Slow fashion in plaats van fast fashion!’

Hoe is de onderneming gestart?

‘Ik wilde een merk creëren waar vrouwen echt zichzelf kunnen blijven en volledig kunnen schitteren tijdens én na een van de meest (zo niet dé belangrijkste) momenten in hun leven. Ik wil alle toekomstige mama’s steunen; hen goed, sexy, stralend en energiek laten voelen. Want je bent meer dan die zwangere buik en niet enkel ‘mama’. Je bent ook een vrouw met een bruisende persoonlijkheid, met passies en ambities, met hobby’s, met dromen en een liefde voor mode. Achter elke fantastische zwangerschapsbuik schuilt er een nog fantastischere topvrouw.’

Waarom is jouw product gezond?

‘Gezond zijn is meer dan enkel fysieke gezondheid, het is ook mentaal gezond zijn en je goed in je vel voelen! Met de MOMSTER-collectie willen wij dat vrouwen zich op hun best voelen, ze doen stralen wanneer zowel hun leven als lichaam helemaal verandert.’

‘Ik vind het zeer belangrijk dat mama’s ook nog gezien worden als vrouwen en topdames en niet alleen als ‘mama’. Er zit wel degelijk een vrouw achter de buik. Wanneer was de laatste keer dat je vroeg: ‘Hoe gaat het met jou?’, en niet naar de kinderen of de zwangerschap vroeg. Vriendinnen in mijn omgeving vonden het heel moeilijk om zich te kleden met de zwangerschapskledij die er op de markt te vinden is. Daardoor voelden ze zich vaak niet goed in hun vel voel of hadden ze het gevoel zichzelf niet meer te kunnen zijn. Dat terwijl het net een prachtige periode in je leven is en je moet kunnen stralen! Er is nood aan een zwangerschapsmerk met de focus op fashion, met kledij die zowel cool als hip en tegelijkertijd duurzaam is zodat vrouwen ten allen tijde zichzelf kunnen blijven.’

Wat waren hoogte- en dieptepunten?

‘Het hoogtepunt is voor mij de collectie tot leven zien komen. Van een idee, een tekening naar een patroon tot echte prachtige kledingstukken. Maar nog meer de heel enthousiaste reacties van de eerste klanten op het merk horen: ‘Eindelijk, een cool zwangerschapsmerk! Where have you been?’, daarvoor doen we het!’

‘De zoektocht naar de juiste fabriek die aan onze wensen voldeed, bezig zijn met sustainability en waar vrouwen ook centraal staan was een grote uitdaging. En dit allemaal midden in corona maakte het er allemaal niet makkelijker op.’

Zijn er dingen die je anders zou doen?

‘Eerlijk gezegd niet veel. Je buikgevoel volgen in combinatie met een goed businessplan lijkt me de beste aanpak. Graag zou ik in de toekomst me wel nog meer verdiepen in de wereld van textiel en stoffen en kijken naar nog meer of nieuwe duurzame materialen.’

Wat wil je zeker nog bereiken met het merk?

‘Een echte Momster Community worden waar vrouwen elkaar kunnen vinden en steunen en dat MOMSTER een begrip wordt, een compliment. Als in: ‘jij bent echt een MOMSTER’, of anders gezegd: ‘Je bent goed bezig, topvrouw!’ We kijken er ook naar uit om een samenwerking aan te gaan met toffe partners die dezelfde kijk hebben. Leuke ondernemingen die vrouwen ook voorop zetten en matchen met de MOMSTER-vibe, fashion, fun en selfcare!’

‘We willen het nummer één mama-merk worden in de Benelux en op langere termijn zelfs in Europa.’

Rebekka Jeurissen

Hoe ziet de toekomst eruit?

‘We willen het nummer één mama-merk worden in de Benelux. En waarom op langere termijn zelfs niet Europa? Het voelt fantastisch om echt een oplossing te bieden voor een probleem en vrouwen blij te maken. Als we dat op grotere schaal kunnen doen en ondertussen ook innovatieve, meer duurzame oplossingen kunnen bedenken, zal ik al heel tevreden zijn.’

Naar welke andere persoon of ondernemer kijk je op?

‘Zelf kijk ik sterk op naar Elon Musk die met Tesla bijna failliet ging, maar toch doorzette en uiteindelijk de hele auto-industrie stimuleerde om ook elektrische auto’s te ontwikkelen, en zo onze impact op het klimaat te verminderen. Een ondernemer die goed wil doen voor de mensheid, daar kijk ik naar op. Doorzetters in het algemeen, zoals Steve Jobs, die zichzelf steeds bleven heruitvinden en in hun visie en bedrijf blijven geloven. Generation WOW, Maison Slash, Mama Baas en natuurlijk Trinny Woodall vind ik ook topvoorbeelden die allerlei topics bespreekbaar en toegankelijk maken en tegelijkertijd mensen motiveren.’

Wat was je plan B?

‘Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in een plan B. In eerste instantie zou opgeven voor mij geen oplossing zijn, maar zou ik altijd kijken naar wat er precies niet lukte om ons zo aan te passen en te verbeteren. Het brengt heel wat stress met zich mee, maar de vrijheid die je hebt als ondernemer, heb ik als persoon nodig. Het is ook heerlijk om mijn creativiteit de vrije loop te laten gaan. Blijven gaan is voor mij dus de boodschap.’

‘Ik ben een echte traveller in hart en nieren, en ik heb jaren in het buitenland gewoond. Als kind wou ik altijd jobs doen waarmee ik de wereld kon rondreizen en andere culturen kon ontdekken. Mijn droom als kind was archeoloog worden, zodat ik oude schatten kon ontdekken, oudere culturen beter kon begrijpen en van hun historische wijsheden kon leren. Nu vind ik het heerlijk om mijn ervaring uit het buitenland te gebruiken in mijn creativiteit en ontwerpen voor MOMSTER.’

Wat is je gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Het is niet survival of the fittest, maar survival of the one that is most adaptable to change. Ondernemen is constant bijsturen en dingen snel durven aanpassen waar nodig. Knopen durven doorhakken en niet té veel naar andere mensen luisteren, soms moet je gewoon durven om je eigen ding te doen en buikgevoel te volgen. Verwacht dat niet alles exact zal lopen zoals je plant en wees klaar om aanpassingen te doen waar nodig, maar probeer wel altijd vast te houden aan je eigen visie en grotere doel.’

Benieuwd naar meer gezonde ondernemers? Lees hier het verhaal van Julie Tinant van J’emme.

Door Sien Vanneste

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…