scrollTop top

Lekker in je vel in de winter: 5 tips

Lekker in je vel in de winter: 5 tips
istock

De winter is niet ieders favoriete seizoen. De donkere dagen, met kou, regen of sneeuw, eisen hun tol. Deze periode gaat vaak gepaard met griep, futloosheid, vermoeidheid, een droge huid en soms ook met sombere gevoelens. Zonder al die ongemakken kan de winter echter ook magisch zijn. Om dat te kunnen ervaren, is het belangrijk dat je in dit seizoen extra goed voor jezelf zorgt. Daarom geven we je hier 5 tips!

1. Exfoliërende gelaatsbehandeling & hydratatie

In de winter heeft je gelaatshuid veel te verduren, vanwege de blootstelling aan grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten. Het gevolg is dat je huid uitdroogt, schraal wordt en een doffe uitstraling krijgt. Help je huid een handje door regelmatig een exfoliërende gelaatsbehandeling te ondergaan. Hiermee verwijder je opgehoopte dode huidcellen en vuil en stimuleer je de celvernieuwing van de huid. Dit doe je allemaal in combinatie met een goede hydratatie. Wat is voor jou de beste behandeling? Microdermabrasie, dermaplaning of een chemische peeling? Laat je adviseren door een professionele schoonheidsspecialiste.

2. Verzorgende en zuiverende lichaamspakking

Doordat we in de winter ons lichaam wegstoppen in kleding, durven we het verzorgen van de huid van de rest van ons lichaam weleens vergeten. Een lichaamspakking is dan een goed idee om dit te compenseren. Vooraf aan de pakking onderga je een complete scrubbehandeling om dode huidcellen te verwijderen. De huid wordt gladder en de werkstoffen in de pakking worden beter opgenomen. Er bestaan allerlei soorten pakkingen. Wat dacht je van een algenpakking? Die verzorgt, hydrateert en verstevigt de huid. Daarnaast werkt deze pakking zuiverend en ontgiftend. Kortom, ideaal als je na wat extra winterkilootjes graag wat strakker in je vel wilt zitten.

3. Oorkaarstherapie tegen griep en verkoudheid

Ben je iemand die in de wintermaanden snel kampt met een griep of verkoudheid? Dan is het een aanrader om regelmatig oorkaarstherapie te ondergaan. De Hopi-indianen pasten deze behandeling al eeuwen geleden toe. Er wordt dan een oorkaars verticaal in je oor gezet en aangestoken. Dit zorgt voor een lichte trilling, die het trommelvlies masseert. Daarbij werken de warmte en trillingen in op de acupunten op het oor en ze bevorderden de bloed- en lymfecirculatie in de oren, keel, neus en bijholten. Wil je meer weten? Volg dan deze Cursus Oorkaarstherapie.

4. Troost je met verwarmende voeding

Op koude, troosteloze winterdagen hebben veel mensen de neiging om te veel te eten. Vaak grijpt men ook naar suikerrijke snacks en lekkernijen. Dit zorgt slechts voor een kort momentje van genot. Je voelt je erna vaak juist nog minder goed. Wat is dan wel goede voeding? Luister naar wat je lichaam echt nodig heeft! Vind je dat maar lastig, verdiep je dan eens in de Chinese voedingsleer. Die is sterk gericht op de seizoenen. In de winter is verwarmende voeding belangrijk om klachten te voorkomen. Denk hierbij aan warme stamppotten, soepen en stoofschotels en ingrediënten, zoals peper, gember, knoflook, mosterd, noten, kastanjes, pompoen en wild.

5. Voeding voor je geest: rust en massage

Hoewel onze alledaagse verplichtingen het niet altijd toelaten, is de winter bedoeld om tot rust te komen. Kijk maar naar de natuur; de dagen worden korter, de bomen laten hun bladeren vallen en veel dieren houden een winterslaap. Probeer om je ritme wat meer op de natuur af te stemmen door de rust op te zoeken en meer te slapen. Heb je moeite met ontspannen? Dan kan een massage je helpen om je dagelijkse beslommeringen gemakkelijker los te laten. Ideale massages voor in de koude wintermaanden, zijn klassieke ontspanningsmassages en hot stone massages.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!