Met deze gezonde gewoontes kan je veroudering tegengaan

© istock

Je kunt de klok niet stoppen. Iedereen wordt ouder. Sommigen worden sneller oud dan anderen. ‘Slechte genen’ zijn maar een deel van de verklaring, onze manier van leven speelt een grotere rol. Wat gebeurt er nu precies met je lichaam tijdens het verouderingsproces? En welke gezonde gewoontes kunnen vroegtijdige veroudering tegengaan?

Wat gebeurt er met je lichaam tijdens het verouderingsproces?

De grootste lichamelijke veranderingen ontstaan doordat je lichaam minder in staat is om nieuwe cellen aan te maken. Het aantal cellen daalt en het vocht dat aanwezig is in de weefsels neemt af. Je huid wordt minder elastisch, dunner en er ontstaan rimpels.

Verder nemen ook het aantal spiervezels en de spierkracht af. Door het verlies van calcium, moeten ook je botten inboeten aan omvang. Het aantal hartspiercellen neemt af, waardoor je hart een versnelling terugschakelt.

Ten slotte treedt er ook een verlies aan neuronen op, de hersencellen die verantwoordelijk zijn voor je geheugen. Dat verklaart waarom senioren soms vergeetachtig zijn.

Eerst en vooral willen we meegeven dat het nooit te laat is om de ommezwaai te maken naar een gezonde levensstijl. Onderstaande gezonde gewoontes kunnen de celveroudering omkeren. Je zult zien dat mentale en fysieke gezondheid rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.  Probeer dan ook aan beide zaken het nodige belang te hechten.

Sociaal contact

Mensen met een uitgebreid sociaal netwerk zijn gelukkiger. Sommigen hebben genoeg aan één goede vriend die ze dagelijks kunnen opbellen, anderen hebben nood aan een uitgebreide vriendenkring waarop ze kunnen terugvallen. Ons advies luidt dus als volgt: zeg voortaan ‘ja’ tegen alle aanvaardbare voorstellen die op je pad komen. Ga op stap, lach veel en geniet met volle teugen van het leven. Omarm je lachrimpels!

Beweeg

Wie op regelmatige basis beweegt, blijft ook fit in zijn hoofd. Je kunt bovenstaande gewoonte ook koppelen aan je dagelijkse portie beweging. Spreek met een vriend(in) af om een rondje te gaan wandelen of bezoek familie te voet. Probeer elke dag 30 minuten te bewegen aan een matige intensiteit. Bewegen versoepelt je gewrichten, vermindert het vetgehalte in je bloed en de kans op hart- en vaatziekten.

Gezond en gebalanceerd eten

Eet dagelijks minimum 300 gram groenten. Dat is een ruimte portie die je het best verdeelt over de hoofd- en broodmaaltijd. Probeer ook tussendoor 2 à 3 stukken fruit te eten. Fruit is een belangrijke bron van mineralen, vezels en vitamines. Geef de voorkeur aan mager vlees zoals kip of kalkoen en eet 1 à 2 keer per week vis. Probeer veel variatie in het menu te brengen. Verandering van spijs doet eten en is gezond.

Vul aan met voedingssupplementen

Eet je al een tijdje gezond en gebalanceerd maar levert dat niet het gewenste resultaat op. Dan is het zeker mogelijk om je gezonde voedingspatroon aan te vullen met een voedingssupplement. Van Ubiquinol, een vorm van het welbekende Q10, is bekend dat het je energielevel een boost geeft. Onder andere merken zoals  Pharma Nord, Trenker, Nutrisan, Therasience, Hiddit en Pileje bieden voedingssupplementen met kwalitatieve Ubiquinol, van de Japanse fabrikant Kaneka, aan.