scrollTop top

Omgaan met coronastress

Omgaan met coronastress

Wat je ook van het coronavirus vindt, er is een ding zeker. Je kunt er momenteel niet omheen. Mensen werken massaal thuis, restaurants zijn gesloten en zelfs in de supermarkten zijn er speciale maatregelen genomen. Terecht ook, want het is belangrijk dat dit probleem zo snel mogelijk verholpen wordt. Al hoeft dat echter nog niet te betekenen dat jij de hele dag in de stress zit.

Ondanks dat het aan te raden is om alle opgelegde richtlijnen op te volgen is het daarnaast niet nodig om jezelf extra druk te gaan maken. Natuurlijk is het begrijpelijk dat je wat meer stress ervaart dan normaal, maar probeer desondanks zoveel mogelijk het hoofd koel te houden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Vandaar dat je hieronder enkele tips krijgt om ‘’coronastress’’ zoveel mogelijk te beperken.

Allereerst is het raadzaam om niet te veel informatie over het virus op te zoeken. Natuurlijk is er niets mis mee om iedere dag het journaal te kijken om zo op de hoogte te blijven van de stand van zaken. Probeer echter te vermijden dat je hele dag de televisie aan hebt staan. Of erger nog, continue via sociale media aan het zoeken bent naar artikelen en discussies over het coronavirus. Je zult dan de meest gekke dingen tegenkomen, die lang niet altijd gebaseerd zijn op de waarheid.

Daarnaast is het goed om te relativeren. Het coronavirus is een serieuze zaak, maar de kans dat jij of je familieleden getroffen worden is niet iets dat zeker is. Zolang jullie jezelf aan de voorschriften houden en zo min mogelijk het huis verlaten moet het waarschijnlijk goed komen. Daarnaast blijkt dat een groot deel van de besmette personen slechts lichte klachten heeft en voor een klein deel hiervan is het slechts fataal. Het is misschien raar om in deze situatie te gaan relativeren, maar het is een goede manier om je stress te doen afnemen. Je kunt ook eventueel een lijstje maken met aan de ene kant de risicofactoren, en aan de andere kant factoren die in je voordeel kunnen werken. Dus bijvoorbeeld: ik ben nu 65 jaar, dat is een risicofactor, maar daarentegen heb ik geen overgewicht, dus dat is weer een positieve factor. Probeer het lijstje alleen met feiten te onderbouwen en zodoende krijg je een overzicht. Dat kan rust geven in deze situatie.

Afgezien van het feit dat je beter niet teveel naar buiten kunt gaan, is het wel aan te raden om in beweging te blijven. Kies er bijvoorbeeld voor om te gaan opruimen of een ander klusje dat je lang uitgesteld hebt op te pakken. Dat is misschien niet uitnodigend, maar als je eenmaal begonnen bent, zal je zien dat het best meevalt. Bovendien blijkt bezig zijn vaak een ideale vorm van afleiding, waardoor je even niet aan de coronastress hoeft te denken. Ook is de kans groot dat het zien van het resultaat je een zelfverzekerd gevoel geeft. 

Ondanks dat het aan te raden is om niet stil te gaan zitten, mag je jezelf natuurlijk wel blijven belonen met wat leuks. Zeker in deze periode. Zo kan het kijken van leuke series op Netflix het gevoel van stress doen verlagen. Zorg er alleen wel voor dat je dat soort activiteiten afwisselt met wat nuttigs, zoals bijvoorbeeld opruimen of iets gezonds koken. Je mag overigens ook naar buiten gaan, zolang je maar niet in de buurt komt van andere mensen. Kies er bijvoorbeeld voor om te gaan wandelen. Of beter nog, ga in de tuin werken.

Probeer daarnaast de tijd nuttig te besteden en aan jezelf te werken door bijvoorbeeld een nieuwe vaardigheid te leren. Wil je bijvoorbeeld al een tijdje een nieuwe taal leren, of lijkt het je leuk om te leren bakken? Nu je de tijd hebt is het een ideaal moment om eindelijk werk te maken van iets dat je al lang op de planning had staan. Daarnaast is het ook goed voor je zelfvertrouwen om jezelf te blijven ontwikkelen.

We hopen dat de tips je een beetje geholpen hebben om de coronastress beter te kunnen relativeren. We weten dat het spannende tijden zijn en het echt niet makkelijk is, maar ons advies is om vooral deze tijd nuttig te gebruiken zodat je er beter uit kunt komen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!