5 gezondheidsvoordelen van magnesium

© istock

Ons lichaam heeft dagelijks nood aan bepaalde mineralen en vitaminen om optimaal te kunnen functioneren. Een voorbeeld van zo’n mineraal is magnesium. Magnesium heeft een immense invloed op de werking van ons lichaam, aangezien de stof bij meer dan 300 reacties en processen betrokken is. We sommen de vijf belangrijkste gezondheidsvoordelen van dit mineraal even voor je op.

Sterkere botten

Wanneer we het over sterke botten hebben, denken veel mensen automatisch aan calcium. Wat velen echter niet weten, is dat ook magnesium een belangrijke rol speelt in onze botopbouw. De stof zorgt er namelijk voor dat ons lichaam calcium kan opnemen. Daarnaast stimuleert magnesium ook onze schildklier om calcitonine te produceren. Dit hormoon zorgt ervoor dat onze botten minder snel afbreken. 

Meer energie

Magnesium is ook deels verantwoordelijk voor onze energieproductie. Om goed te kunnen functioneren, heeft ons lichaam energie nodig. Die creëren we door bepaalde stoffen uit onze voeding te halen en in energie om te zetten door middel van een verbrandingsproces. Magnesium is noodzakelijk om dit hele proces in gang te zetten. Bij een tekort kan alles niet optimaal uitgevoerd worden, met een lagere energieproductie tot gevolg.

Minder stress

Last van stress? Dan kan magnesium je helpen. De stof werkt namelijk kalmerend en helpt je bloedvaten en spieren te ontspannen. Daarnaast bevordert magnesium ook onze breinelasticiteit, waardoor we makkelijker creatief met stress om kunnen gaan. Hoe meer we echter onder stress staan, hoe meer magnesium we verbruiken. Daardoor kan al snel een tekort optreden. Het is dus belangrijk hier goed op te letten en indien nodig extra supplementen in te nemen, zodat we ons magnesiumniveau op peil kunnen houden. 

Voorkomt migraine

Migraine kent verschillende oorzaken, maar uit onderzoek blijkt dat er een verband bestaat tussen hoe vaak iemand migraine krijgt en een tekort aan magnesium. Een magnesiumtekort zou dus een aanval kunnen triggeren. Vlak na een migraineaanval kunnen bovendien ook verhoogde magnesiumwaarden in de urine worden aangetroffen. Ons lichaam reageert tijdens een dergelijke aanval dus hetzelfde als wanneer het onder mentale of fysieke stress staat.

Tegen depressies

Een magnesiumtekort zorgt ervoor dat onze hersenen niet optimaal kunnen functioneren. Onze cognitieve vaardigheden nemen af, waardoor het moeilijker wordt om logisch na te denken. Niet helder kunnen nadenken verhoogt de kans op een depressie, omdat je door een verminderde denkfunctie minder snel oplossingen voor een probleem kunt bedenken. Dit zorgt ervoor dat je gaat doemdenken en je uiteindelijk in een negatieve spiraal terechtkomt. Magnesium kan beschouwd worden als hersenvoedsel en zorgt ervoor dat we helder kunnen redeneren.

Het is dus duidelijk dat magnesium van groot belang is voor de goede werking van ons lichaam. Een tekort zorgt al snel voor heel wat gezondheidsklachten. Het probleem is echter dat magnesium niet van nature door ons lichaam aangemaakt wordt. We moeten de nodige hoeveelheid dus via onze voeding binnen zien te krijgen. Voedingsmiddelen rijk aan magnesium zijn onder andere groene groenten, bananen, havermout of bruine rijst. Slaag je er niet in via je voeding voldoende magnesium binnnen te krijgen? Dan kan je een eventueel tekort opvangen door dagelijks voedingssupplementen op basis van magnesium te slikken.