4 tips tegen vermoeidheid in de herfst

© istock

Nu de zomervakantie voorbij is, de dagen opnieuw korter worden en de temperaturen weer zakken, krijgen heel wat mensen last van een najaarsdipje: ze voelen zich moe en lusteloos. Het vooruitzicht van een grillige herfst en een koude, lange winter doet ons natuurlijk niet echt overlopen van vreugde. Gelukkig hoef je niet bij de pakken te blijven zitten. Wanneer je de volgende tips indachtig bent, raak je vol energie de herfst door!

Zorg ervoor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt

Het klinkt ondertussen meer dan cliché, maar je bent daadwerkelijk wat je eet. Ongezonde voeding heeft een enorme weerslag op ons lichaam, en zorgt ervoor dat we ons slecht voelen. Dat gevaar ligt vooral tijdens de donkere herfst- en winterdagen op de loer, aangezien we ons tijdens deze periode sowieso al vermoeider en prikkelbaarder voelen. Voldoende gezonde voeding en de nodige vitamines binnenkrijgen is dus de boodschap. Zo hebben de vitamines B1, B2 en B6 een positieve invloed op onze stemming. Deze vitamines kan je enkel en alleen binnenkrijgen door een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Ook voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zijn aan te raden. Magnesium ondersteunt namelijk ons energieniveau en zorgt er zo voor dat onze spieren en zenuwstelsel goed kunnen functioneren. Ons lichaam kan dit mineraal echter niet zelf aanmaken, dus is het belangrijk dat het via voeding opgenomen kan worden. Blijf je je suf en futloos voelen, ook al eet je gezond? Dan begin je misschien best voedingssupplementen op basis van magnesium te slikken. De concentraties magnesium in deze supplementen zijn namelijk vaak veel hoger dan de concentraties die je via je dagelijkse voeding binnenkrijgt.

Voldoende licht

Wanneer het ’s avonds vroeg donker wordt, is het natuurlijk gezelliger om onder een dekentje te kruipen in plaats van van hot naar her te rennen. Hier zijn twee redenen voor. Enerzijds heb je het gevoel dat het al veel later is dan in werkelijkheid, omdat het vroeger donker wordt. Anderzijds maakt ons lichaam tijdens de winter- en herfstmaanden amper vitamine D aan, een stof die belangrijk is voor onze natuurlijke weerstand, en enkel wordt aangemaakt onder invloed van UV-licht. Voldoende buitenkomen en die laatste zonnestraaltjes nog snel meepikken is dus de boodschap! Enkel zo kan je voldoende vitamine D-reserves opbouwen om energiek het najaar door te komen.

Beweeg!

Lui in de zetel liggen zorgt er alleen maar voor dat je nog futlozer wordt, en dat je nergens zin in hebt. Probeer daarom dagelijks te bewegen. Door buiten te sporten maak je niet alleen vitamines D, maar ook endorfines aan die ervoor zorgen dat je je energiek voelt. Bovendien is het ook nog eens goed voor je algemene gezondheid en conditie!

Kruip vroeger onder de wol

Tijdens de herfst is het ook belangrijk dat je naar je lichaam luistert en geen waarschuwingssignalen negeert. We vermeldden het eerder al: door een verminderde vitamine D-productie voelen we ons snel vermoeid en futloos. Omdat het langer donker is, maakt ons lichaam bovendien meer melatonine aan, een natuurlijk slaaphormoon. Hierdoor voelen we ons minder uitgerust, ook al slapen we misschien even veel als in de zomer. Je kunt je vermoeidheid natuurlijk proberen tegen te gaan door liters koffie of energiedrankjes, maar het is beter om naar je lichaam te luisteren en voldoende te slapen.