Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

Onderzoekers: ‘Binnen één generatie zal roken verdwenen zijn’

Jeremy Van der Haegen
3 min read

Binnen tien tot twintig jaar zullen er amper rokers overblijven om sigaretten aan te verkopen. Althans, dat denken onderzoekers van de Amerikaanse investeringsbank Jefferies. Dat is overigens geen verrassing. Overheden en tabaksbedrijven zijn al jaren bezig met een geleidelijke transitie naar een samenleving zonder sigaretten.

Overheden en verkopers van tabak delen dezelfde mening: weldra zal roken volledig verdwenen zijn. Steeds meer landen proberen hun burgers van de schadelijke gewoonte af te helpen. De leveranciers van tabak proberen hun klanten dan weer richting vaping en andere alternatieve manieren zoals tabak in poedervorm te duwen.

‘Nu de ambities van beleidsmakers en de tabaksindustrie zelf steeds meer in dezelfde lijn lopen, zullen er in verschillende landen binnen een generatie geen rokers meer zijn,’ schreef onderzoeker Owen Bennett vrijdag. ‘De rookvrije samenleving kan enkel waargemaakt worden door de hulp van producten met minder gezondheidsrisico’s,’ zei Bennett ook nog.

Druk van de maatschappij, beleid en belasting

De Amerikaanse Citigroup deelt de mening van Bennett. Volgens onderzoek van de bank zal roken in de Verenigde Staten tegen 2050 volledig verdwenen zijn. Hetzelfde geldt voor grote delen van Europa, Australië en Latijns-Amerika. 

‘Roken is aan het stagneren sinds de laatste vijf decennia door een fenomeen dat we benoemen als de ESG ‘squeeze’, ofwel de druk van de maatschappij, beleid en taxering,’ legt Citi-onderzoeker Adam Spielman uit.

Gevolgen voor tabaksbedrijven

Tabaksproducten waar niet voor gerookt moet worden om nicotine binnen te krijgen deden het sinds vorig jaar overigens beter dan traditionele producten zoals de sigaret. Swedish Match AB, een producent van tabak in poedervorm, deed het vorig jaar bijvoorbeeld beter op de MSCI World Index dan Imperial Brands, een traditionele tabaksproducent voor sigaretten.

Hoewel Imperial Brands een afdeling voor e-sigaretten heeft, zou het bedrijf toch worstelen met de transitie, volgens Bennett. Andere tabaksbedrijven, zoals British American Tobacco, zouden het beter doen door op tijd over te stappen naar producten die geïnfuseerd zijn met Cannabis. 

‘Het verminderen van schadelijk roken komt enkel en alleen door de introductie van minder schadelijke producten. Als de grote tabaksbedrijven daar hun eigen marktaandeel van kunnen opeisen, zal deze evolutie zich blijven verderzetten,’ besluit Bennett.

Door Jeremy Van der Haegen

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…