scrollTop top

Tips om je weerstand te helpen versterken

Tips om je weerstand te helpen versterken

De voorbije maanden werden we er meer dan ooit mee geconfronteerd: het belang van een goede weerstand. Je weerstand of immuunsysteem is je natuurlijke afweersysteem en beschermt je tegen externe agressies van bijvoorbeeld bacteriën en virussen. Hoe sterker je weerstand, hoe lager het risico dat deze je lichaam aantasten. En word je toch ziek, dan zorgt een goede weerstand voor een sneller herstel.

Het spreekt dus voor zich dat we allemaal een goede weerstand willen. Maar wat kan je doen om die weerstand een boost te helpen geven?

Er zijn een aantal factoren die je weerstand op een negatieve manier kunnen beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld een vervuilde omgeving. Maar gelukkig heb je zelf ook één en ander in de hand. Een paar tips! 

  1. Een goede hygiëne vermindert de verspreiding van schadelijke bacteriën. Je zal het ondertussen wellicht al weten, maar was dus regelmatig je handen – zeker na elk toiletbezoek.
  2. Zorg voor voldoende slaap. Heb je moeite om vlot in slaap te vallen? Verminder dan je koffieconsumptie, en schakel prikkels als radio, televisie en telefoon uit een halfuur vóór je naar bed gaat. Dat helpt om rustiger te worden en vlotter in te slapen.
  3. Vergeet niet te ontspannen. Neem tijd voor jezelf en zorg voor voldoende rustmomenten. Merk je dat je veel last hebt van stress, ga dan op zoek naar manieren om die stress te reduceren. Ademhalingsoefeningen kunnen daar bijvoorbeeld bij helpen, maar ook yoga of joggen zijn prima anti-stressmiddeltjes.
  4. Besteed aandacht aan een evenwichtige voeding, met veel vezels, vitamines en mineralen. Vitamine C is bijvoorbeeld ideaal om je weerstand te helpen versterken. Door gevarieerd en vers te eten, bouw je je natuurlijke weerstand op. En nog een belangrijke tip: neem de tijd om rustig te eten, en kauw goed op elke hap, dat is beter voor je spijsverteringsstelsel.
  5. Beweeg voldoende. Ga op zoek naar sport die je leuk vindt en waar je plezier aan beleeft, eventueel samen met je partner of vrienden. Zorg ervoor dat je dagelijks je portie beweging krijgt, en dan nog liefst in de buitenlucht. Een stevige wandeling bijvoorbeeld is niet alleen sportief maar zorgt ook meteen voor de nodige ontspanning. Dat is bovendien iets wat je makkelijk kan inplannen in je dagelijkse leven: ga na het werk twintig minuten tot een halfuur wandelen met je kinderen, je hond of alleen.
  6. Roken heeft een negatieve invloed op je immuunsysteem. Ben jij een roker? Probeer dan om te stoppen of te minderen. Vraag raad aan je huisarts over hoe je dat het best kan aanpakken.
  7. Help je immuunsysteem een boost te geven met behulp van Echinacea Purpurea. Echinacea purpurea is een “immunomodulator”: een kruid waarvan bekend is dat die het immuunsysteem helpt te versterken. Alfred Vogel ontdekte de rode zonnehoed, zoals echinacea ook genoemd wordt, bij de Oglala Lakota-indianen in Noord-Amerika. Zij maakten een papje van de bladeren en legden deze op wonden om genezing te bevorderen. Nadien ontwikkelde Vogel, eens terug in Zwitserland, de krachtige formule Echinaforce, dat uitstekend werkt om de weerstand te helpen versterken. 

Wil je meer weten over je immuunsysteem? Doe de test! Tips om je immuunsysteem te helpen ondersteunen vind je hier.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    267.004.039
  • Aantal
    doden
    5.270.579
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.879.784
  • Aantal
    doden
    27.360

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!