scrollTop top

Wat doet vegetarisch eten met je lichaam

Wat doet vegetarisch eten met je lichaam

Terwijl het vegetarisme steeds meer aan populariteit wint vragen steeds meer mensen zich af wat het volgen van een vegetarisch dieet nu daadwerkelijk doet met je lichaam. Door de jaren heen zijn er verschillende theorieën op los gelaten door voorstanders van vegetarisme en absolute tegenstanders van vegetarisme die beiden met goede argumenten kwamen.

Voordat je een stap richting vegetarisme wilt maken is het een goed idee om voor jezelf informatie op te doen over verschillende vegetarische diëten en om goed naar je eigen levensstijl te kijken en te beslissen welke stoffen en mineralen voor jou het meest belangrijk zijn. Ook kun je verschillende voedingsartsen raadplegen die je kunnen helpen en informeren over de effecten die een vegetarisch eetpatroon met zich mee kunnen brengen.

De effecten van geen vlees eten

Vlees is een primair onderdeel van het voedingspatroon van de meeste mensen. Als je een overstap maakt van het eten van vlees naar een vegetarisch voedingspatroon kunnen daar best merkbare gevolgen aan zitten. Een persoon die geen vlees meer tot zich neemt kan te maken krijgen met een tekort aan stoffen en mineralen zoals ijzer en eiwitten. De meeste vegetarische diëten bieden daarom veel spinazie aan als optie. Toch is ijzer makkelijker uit vlees te trekken dan uit plantaardige bronnen.

Ook zijn de eiwitten uit vlees beter voor de mens dan plantaardige eiwitten. De belangrijkste vitamine die veel vegetariërs totaal mislopen is de vitamine B12. Veel vegetariërs moeten deze vitamine door middel van tabletten tot zich nemen. Ook zink is een belangrijke stof die veel vegetariërs niet binnen krijgen. Deze stof helpt je bij het versterken en gezond houden van je voortplantingsorganen en het verkorten van een griep.

De nadelen van het eten van vlees

Ook aan het eten van vlees of liever gezegd het teveel eten van vlees zitten een aantal nadelen. Vooral het eten van rood vlees gaat gepaard met de nodige risico’s. Zo wordt de kans op dikke darmkanker bij mensen die veelvuldig rood vlees eten aanzienlijk verhoogd. Vele soorten vlees zijn daarnaast uitgerust met verzadigde vetten. Deze vetten zijn slecht voor je hart en bloedvaten en kunnen leiden tot hart en vaatziekten. Veel mensen pleiten dat vlees een belangrijk onderdeel van de voeding is maar dat teveel vlees gepaard kan gaan met vele nadelen die je gezondheid op een negatieve manier beïnvloeden.

De effecten op je lichaam

Zoals je ziet zijn er verschillende potentiële gevolgen en effecten verbonden aan het overstappen op een vegetarisch dieet. Als vegetariër krijg je als snel te maken met een tekort aan belangrijke stoffen en mineralen zoals ijzer, eiwitten, vitamine B12 en zink. Als je teveel vlees eet krijg je te maken met een verhoogd risico op ziekte en aandoeningen aan je darmen, hart en bloedvaten. Controle en mate zijn de twee sleutelwoorden in ieder voedingspatroon. Met een goed gebalanceerd dieet kun je alle stoffen uit je voeding halen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    195.065.867
  • Aantal
    doden
    4.174.900
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.119.030
  • Aantal
    doden
    25.230

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!