SOS zware benen

Niets zo vervelend als benen die als lood aanvoelen. Je kunt er last van hebben na een stevige inspanning, een dagje shoppen, een lange autorit of een zwoele zomerdag. Zware benen komen frequent voor. Wij geven een overzicht van alles wat je erover moet weten.

Wat is de oorzaak van zware benen? 

Lymfevaten voeren vocht uit het weefsel terug naar de bloedvaten. Als je lang recht- of stilstaat, functioneren de transportkanalen minder goed waardoor de circulatie op een laag pitje komt te staan. De afvalstoffen worden minder vlot afgevoerd waardoor je benen opzwellen en zwaar aanvoelen.

Wie heeft last van zware benen?

In principe kan iedereen geconfronteerd worden met het vervelende kwaaltje. Het klopt wel dat de aanleg ervoor gedeeltelijk erfelijk kan zijn. Verder krijgen ook mensen met een rechtopstaand beroep, denk aan kappers, apothekers, hostessen, er vaker mee te maken. Het is ook een typisch zwangerschapskwaaltje.

Hoe herken je zware benen?

Je herkent zware benen aan:

  • Gezwollen voeten
  • Enkels
  • Tenen
  • Benen

Vooral ’s avonds wordt de zwelling erger. Daarnaast kan je ook tintelingen en pijn ervaren.

Wil je je je bloedcirculatie op natuurlijke wijze bevorderen? Dan is er Arnica, een bloem die groeit in bergachtige streken van Europa en Rusland. Arnica montana is beschikbaar in zowel orale (korrels) als topische vorm.

Een homeopathische Arnicagel brengt onmiddellijk verkoeling en vermindert de pijn. Breng zo’n gel altijd aan in de richting van de bloedterugvoer, met andere woorden van de enkel naar de knie.

Wat kunnen eventuele gevolgen zijn?

Wie op regelmatige basis last heeft van een verstoorde circulatie, kan vroeg of laat spataders zien verschijnen. Spataders zijn oppervlakkig gelegen aders die gaan uitzetten omdat de dieper gelegen aders verstopt zijn. In de meeste gevallen komen ze voor op de onderste ledematen. Heb je blauwe, kronkelige aders op je onderbenen? Dan raden we je aan je arts te raadplegen.

Tips om zware benen te voorkomen

Beweeg

Wie vaak gaat wandelen, fietsen of zwemmen, masseert de transportkanalen waardoor de circulatie gestimuleerd wordt. Je hoeft dus zeker niet aan topsport te doen. Regelmatig een rondje wandelen is prima. Probeer er een gewoonte van te maken om dagelijks te bewegen. Het kopen van een stappenteller kan je motiveren.

Zit niet te lang stil

Heb je een bureaujob? Probeer dan elk uur eens recht te staan en te bewegen. In plaats van een mail te sturen naar een collega kan je bijvoorbeeld even naar zijn bureau stappen?

Slaap met je benen omhoog

Je benen tien centimeter hoger leggen volstaat al. Leg bijvoorbeeld een kussen onder je voeten.  Je hart en voeten komen op op gelijke hoogte te liggen waardoor de veneuze bloedsomloop goed draineert.

Eet gezond

Een evenwichtige en gezonde voeding is van groot belang. Eet veel vezels, groenten en fruit. Rook niet en drink koffie en alcohol met mate. Dit komt niet enkel je bloedsomloop maar je hele lichaam en geest ten goede.

Til geen zware dingen

Tijdens het tillen van zware voorwerpen, zet je je aders onder druk waardoor ze kunnen uitzetten. Durf hulp vragen.