Sporten voor het ontbijt: gezond of ongezond?

© istock

Als je voor je ontbijt gaat sporten, verbrand je meer calorieën en zijn de gezondheidsvoordelen groter. Of dat is toch wat er vaak verteld wordt. Onderzoekers gingen na of deze stelling wel echt klopt.

Obesitas

Een groep internationale onderzoekers ging na of het gezondheidseffect van matig sporten voor het ontbijt groter is dan dat van sporten na het ontbijt. Hiervoor werden twee studies opgezet. In een eerste studie gingen ze bij 12 volwassen mannen met overgewicht of obesitas het effect na bij een eenmalige inspanning. Bij een eerste bezoek moesten de mannen sporten voor een standaardontbijt. Bij een tweede bezoek moesten ze dezelfde inspanning leveren, maar dan na het standaardontbijt.

In de tweede studie gingen de onderzoekers het effect van sporten voor het ontbijt na op middellange termijn. Dertig mannen met overgewicht of obesitas volgden hiervoor een trainingsprogramma van 6 weken, waarbij ze driemaal per week onder begeleiding fietsten aan een matige intensiteit. Twaalf mannen kregen een ontbijt twee uur voor het sporten, 9 mannen moesten eerst sporten en kregen pas twee uur later een ontbijt. Negen mannen behoorden tot de controlegroep die niet sportten. Het ‘ontbijt’ bestond uit een koolhydraatrijk drankje met vanille. Bij alle testen moesten de mannen minstens 10 uur nuchter zijn.

Uit de resultaten blijkt dat de vetbranding verdubbelde bij de mannen die sportten voor het ontbijt, en dit zowel op korte als middellange termijn. Ook de insulinegevoeligheid verbeterde bij sporten voor het ontbijt. De onderzoekers concluderen daarom dat sporten voor het ontbijt meer gezondheidsvoordelen oplevert dan sporten na het ontbijt.

Gezonder?

Op zich is het niet onlogisch dat je meer vetten verbrandt wanneer je nuchter sport. Op dat moment zijn er namelijk weinig koolhydraten in voorraad en zal je lichaam noodgedwongen overschakelen op vetverbranding. Of dit effectief beter is voor de gezondheid, is minder duidelijk. Uit het onderzoek bleek alvast dat sporten voor het ontbijt geen bijkomend effect had op het lichaamsgewicht. Of de lichaamssamenstelling positief evolueerde (minder vetmassa), werd niet onderzocht. Het lichaamsgewicht en de lichaamssamenstelling zijn nochtans belangrijke parameters om gezondheidsvoordelen te beoordelen.

Een pluspunt is dat de insulinegevoeligheid verbeterde bij sporten voor het ontbijt. Bewegen in het algemeen en vermageren hebben een positief effect op de insulinegevoeligheid. Een verlaagde insulinegevoeligheid vergroot immers de kans op diabetes type 2. Maar of het verschil voldoende groot is om sporten voor het ontbijt te promoten, is niet duidelijk.

Bron: Gezondheid en Wetenschap