Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

1 op 4 Belgen gelooft niet in menstruatiearmoede – dit is waarom we het taboe moeten doorbreken

Lisa Piotti
2 min read

In landen zoals Schotland en Nieuw-Zeeland zijn gratis menstruatieproducten geen nieuwigheid meer. Jammer genoeg is menstruatiearmoede een probleem dat vrouwen over de hele wereld treft. Ook hier in België blijkt dat een op vijftien vrouwen niet de middelen heeft om elke maand menstruatieproducten te kopen. Daarom lanceert Always nu de tweede editie van haar campagne #StopMenstruatieArmoede.

Maar liefst een kwart van de Belgische bevolking gelooft niet dat menstruatiearmoede bestaat, blijkt uit een onderzoek van iVOX. Bij mannen ligt dat percentage nog iets hoger dan bij vrouwen. Sterker zelfs, de helft van de ondervraagden is van mening dat menstruatiearmoede een probleem is dat enkel vrouwen aangaat. 

Nochtans brengt menstruatiearmoede heel wat negatieve gevolgen met zich mee. Allereerst hangt er een enorm taboe rond het onderwerp. Acht op tien vrouwen met financiële problemen zouden zich schamen en bang zijn om beoordeeld te worden. Kaat Bollen, seksuoloog en relatietherapeut licht toe: ‘Voor jonge meisjes is menstruatie vaak moeilijk. Aanvaarden dat je vrouw wordt en de mogelijke ongemakken die daarbij horen accepteren is niet zo simpel. Het is jammer dat dit aanvaardingsproces voor veel meisjes nog moeilijker is door armoede.’ 

Menstruatiearmoede kan ook gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Zo zou zeven procent van de vrouwen aangeven een tampon langer dan de aanbevolen tijd gedragen te hebben wegens zuinigheid, ondanks de mogelijke gezondheidsrisico’s die daarbij komen kijken. Het kan leiden tot infecties, die op hun beurt Toxic Shock Syndrome veroorzaken. 

De campagne van Always moet extra steun bieden aan vzw’s BruZelle en Goods to Give, en moet komaf maken met het taboe en de schaamte die het onderwerp met zich meebrengt. Ook willen ze met donaties de toegang tot menstruatieproducten vergemakkelijken. Voor elke verpakking Always die tussen 16 januari en 12 februari in de winkel wordt verkocht, schenkt het merk een maandverband aan BruZelle en Goods to Give. Zij verdelen de maandverbanden dan onder scholen, universiteitscampussen en andere organisaties.

Door Lisa Piotti

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…