7 tips om werkstress van je af te zetten

13-tips-om-werkstress-van-je-af-te-zetten.jpg

Een heleboel mensen ervaren vandaag de dag regelmatig stress. In essentie kan af en toe een beetje stress geen kwaad en is het zelfs heel normaal. Een kleine hoeveelheid stress maakt je alerter, waardoor je ook beter gaat presteren. Natuurlijk is er wél een probleem als je voortdurend stress ervaart.

Heb jij een probleem met stress? Of ben jij in evenwicht? Je ontdekt het al in een paar minuten met deze test.

Chronische stress

Op het moment dat je voortdurend stress ervaart (chronische stress), kan je gezondheid daar behoorlijk onder lijden. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek kunnen er dan problemen de kop opsteken. Een voortdurende staat van alertheid vergt namelijk veel van je en dat kan je lichaam niet aan.

Werkstress van je afzetten

Helaas kan je deze stress niet altijd meteen laten verdwijnen, ook al maken mensen in je directe omgeving je vaak genoeg attent op je drukke manier van werken en leven. De meeste mensen zijn namelijk niet in staat om op commando te ’ontstressen’. Behoor je ook tot deze groep, maar wil je wel van je stress afkomen? Dan volgen hieronder een aantal tips die je in de goede richting kunnen duwen!

Tips

1. Houd het simpel

Lange lijsten maken met dingen die je nog moet doen, hebben doorgaans geen gunstig effect op je stressniveau. Zo’n lijst doet je vaak de moed al in de schoenen zakken. En door die extra stress, ga je minder effectief en productief aan de slag. Je lijst raakt niet afgewerkt… en je krijgt nog meer stress!

Pik er daarom een beperkt aantal zaken die je die dag zeker gedaan wil hebben. Ook kleinere taken kun je opschrijven, maar maak er je doel van om zeker je prioriteiten af te werken. Die gaan altijd voor op de andere taken, die je eventueel wel even tussendoor kan opnemen. Zo blijf je steeds in controle!

2. Synchroniseren

Hou er rekening mee dat niet alleen jij, maar ongetwijfeld ook nog heel wat andere mensen in je omgeving lijstjes maken. De kans is groot dat jullie overlappende activiteiten op jullie lijstjes hebben staan.  Waarom die dan niet zoveel mogelijk proberen te combineren?

Zo kun je het ophalen van je eigen kinderen op school combineren met het oppikken van de kleintjes van je buurvrouw. Een volgende keer zal het dan haar beurt zijn om ook jouw kinderen mee naar huis te brengen. Of ga je een broodje halen tijdens de lunch? Dan kan je misschien iets meenemen voor je collega! Je collega kan dan de volgende keer lunch voor jou halen.

3. Lachen

Het klinkt ongelofelijk cliché, maar werkt wel: blijf lachen! Lachen werkt namelijk zelfs als je het niet echt meent. Door een lach op je gezicht te toveren en je schouders even op te halen, geef je je hersen een positief signaal. Het gevolg? Een gelukkig en tevreden gevoel.

4. Lichamelijke activiteit

Naast lachen kan ook lichamelijke activiteit je je stressniveau helpen verminderen. Evolutionair gezien is stress namelijk een systeem dat je lichaam in een status van alertheid brengt. Het zien van een gevaar, zoals een leeuw, veroorzaakt stress, waarop je je voorbereidt om te vluchten of vechten.

In de moderne leefomgeving zijn de stressfactoren minder dringend dan de gevaren voor de oermens, maar het mechanisme werkt nog altijd op een vergelijkbare manier. Stress brengt je lichaam in staat van alertheid, maar vanwege het uitblijven van een actieve reactie, zal je lichaam in deze staat blijven. Dat vraagt heel wat energie, wat enorm uitputtend kan zijn. Nochtans kan je je lichaam met wat lichaamsbeweging die broodnodige uitlaatklep geven.

5. Hokjes denken

Vaak hoor je dat in hokjes denken niet juist is, maar toch kan dit juist helpen om stress te verminderen. Het helpt namelijk om bepaalde activiteiten te beperken tot vaste omgevingen.

De omgeving die je gereserveerd hebt voor werkgerelateerde activiteiten voer je alleen op een vaste plaats uit. Je werk mee naar huis nemen is dus uit den boze. Indien je dit te vaak doet, dan ga je je woonkamer immers al snel associëren met je werk. Wanneer je dan stress voelt op je werk, zul je ook thuis nauwelijks nog kunnen ontspannen.

6. Voldoende slapen

Het allerbeste middel tegen stress is misschien wel voldoende slaap. Het brein van een mens is namelijk zo intensief bezig dat het niet 24 uur op een dag optimaal kan werken. Veel stress zal je brein bovendien extra uitputten en de optimale werking verstoren. Tijdens je slaap kan je brein echter weer tot rust komen en als het ware worden gereset.

7. Vermijden van koffie en suikers

Voorkom ten slotte dat je aan de lopende band koffie drinkt of suikers eet. Deze zaken zullen je lichaam namelijk, net zoals stress, in een staat van alertheid brengen. Als gevolg van deze extra alertheid zul je weer stress gaan ervaren als je lichaam niet de juiste afleiding krijgt.

Meer tips

Ga met bovenstaande tips aan de slag en ontdek snel de invloed van deze kleine aanpassingen op je stressniveau.

Krijg je graag nog wat meer extra tips? Doe dan eens deze test om te bepalen hoe het met jouw (mentale) veerkracht gesteld is. Na afloop krijg je tips en hulp op maat van jouw situatie opgestuurd.