3 onmisbare tips om te leren ontspannen

Heb je een drukke baan en veel sociale verplichtingen? Dan zul je ook weleens last hebben van spanningen in je nek, schouders of rug. Misschien is regelmatig een portie spanningshoofdpijn je ook niet vreemd.

Deze symptomen treden meestal op aan het einde van je werkdag. Je hebt te lang ‘aan’ gestaan en het is lastig om die ‘uit-knop’ te vinden. Toch is het belangrijk voor zowel je lichamelijke als mentale gezondheid dat je leert om tot rust te komen. Daarom verwennen we je hier met 3 onmisbare tips om te leren ontspannen.

Houd je ook onbewust spanning vast in je lichaam?

Om te leren ontspannen is het belangrijk dat je leert om je bewust te worden van de spanningen in je lichaam. Breng je veel uren achter de computer door en zijn de inkomende mails bijna niet bij te houden? Dan neem je voor je het weet een krampachtige houding aan; voorovergebogen in je stoel en met opgetrokken schouders.

Maar wat als je klaar bent met je werkzaamheden? Veel mensen hebben niet door dat ze deze verkrampte houding gewoon aanhouden; ook als ze pauze nemen, met collega’s vergaderen, tijdens het boodschappen doen en ook thuis. Wat als dit dagen, weken of zelfs jaren lang zo doorgaat?

1. Leer spanningen in je lijf herkennen met massage

Veel mensen komen er pas achter dat ze te veel spanning in hun lichaam hebben opgebouwd als ze serieuze klachten krijgen. Ze zijn vervreemd geraakt van hun lichaam en vingen de tussentijdse signaaltjes dat er iets niet helemaal in orde was niet op.

Door regelmatig een ontspanningsmassage te ondergaan kun je dit voorkomen. Dit zorgt ervoor dat klachten, zoals beginnende spierknoopjes, direct worden aangepakt. Maar dat niet alleen; een massage zorgt er ook voor dat je je bewuster wordt van je eigen lichaam.

Tijdens de massage helpen de zachte aanrakingen en massagetechnieken je om je eigen lichaam te verkennen. Je zult mogelijk spanningen ontdekken, waarvan je je niet eens bewust was dat je ze had.

2. Word je bewust van je ademhaling

Voel je de spanning naar je hoofd stijgen? Breng dan je aandacht naar je ademhaling. Veel mensen houden hun adem in als ze onder spanning staan of ze gaan juist heel snel en oppervlakkig ademen.

Zet jezelf aan om op meerdere momenten op de dag eens bewust stil te staan bij je ademhaling.

  • Adem bewust rustig en diep in via je neus en naar je buik toe.
  • Voel hoe je buik lichtjes uitzet en adem vervolgens langzaam via je mond uit.
  • Probeer om de uitademing langer te laten duren dan de inademing. Adem bijvoorbeeld gedurende 4 seconden in en gedurende 8 seconden uit.

Hiermee kun je een snelle ademhaling tot rust brengen en dat opgejaagd gevoel verminderen.

3. Voer regelmatig een bodyscan uit

Nee, daarvoor hoef je niet naar het ziekenhuis! De bodyscan waar we het hier over hebben voer je zelf uit door je aandacht te sturen naar alle delen van je lichaam.

Ga rustig zitten, word je bewust van je ademhaling en begin bij je voeten. Hoe voelen je voeten aan? Op je uitademing ontspan je je voeten. Vervolgens doe je hetzelfde voor je kuiten, knieën, bovenbenen, billen, buik, rug, armen, handen, schouders, nek, gezicht en schedel.

Binnen enkele minuten kun je een volledige bodyscan uitvoeren en de spanning van je weg laten glijden. Je zult je meteen frisser en energieker voelen.

Tussen de taken door

Al deze tips kun je gemakkelijk tussen de taken door op je werk toepassen. Vooral focussen op je ademhaling en een bodyscan zijn overal en altijd gemakkelijk uit te voeren.

Massages op de werkvloer? Wist je dat ook dat geen vreemd verschijnsel meer is? Steeds meer bedrijven openen hun deuren voor massagetherapeuten, die korte stoelmassages geven aan werknemers!

Wil je hier meer over weten? Bekijk dan eens deze Cursus Stoelmassage. Worden er bij jou op de werkvloer helaas geen massages gegeven, zorg dan dat je zelf in je vrije tijd met regelmaat een massage boekt!