Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

9 beautytrends die jij zeker moet kennen

Birte Govarts
6 min read

Er is weer een hele nieuwe resem trends op vlak van make-up, huid- en lichaamsverzorging. Welke jij zeker moet kennen? Wij vroegen het aan Kim Maes, voormalig visagiste en eigenares van cosmeticashop Blos in Hasselt.

1. Supplementen

Kim Maes: ‘Sinds enkele jaren gaan we bewuster om met onze voeding. Zo besteden we meer aandacht aan waar voedingsmiddelen vandaan komen en kopen we massaal biologische producten. Mede dankzij de coronacrisis – die ons nog eens extra bewust heeft gemaakt van onze gezondheid – zijn we tegenwoordig ook harder bezig met wat we precies op onze huid smeren. Het resultaat? Green beauty is hip en zit nog steeds enorm in de lift. Dat zien we ook bij Blos. Waar wij geen zicht op hebben? Op de levensstijl van onze klanten. Wat ze eten, of ze voldoende vitamines binnenkrijgen … Enter inner beauty, oftewel je lichaam ondersteunen met hoogwaardige voedingssupplementen. Niet alleen om er beter uit te zien, maar ook om je beter te voelen.’

2. Sustainability 2.0

‘Tot voor kort lag de focus vooral op recycleerbare verpakkingen. Tegenwoordig gaan veel beautymerken nog een stapje verder, door te kiezen voor herbruikbare flesjes en co. En dat is naar mijn mening een fantastische trend!’

3. Kwaliteit boven kwantiteit

‘Op vlak van huidverzorging merk ik dat kwaliteit belangrijker wordt dan kwantiteit. Vroeger smeerden mensen twee serums, vervolgens nog een dagcrème en ga zo maar door. Meer en meer klanten geven aan minder producten te willen gebruiken. De merken die ik bij Blos verkoop, zijn allemaal hoog gedoseerd. Daardoor moet je er minder van gebruiken om hetzelfde resultaat te bereiken. Een goed voorbeeld is het Glow Mask van Susanne Kaufmann, dat je huid – zoals de naam al doet vermoeden – laat stralen. Om hetzelfde effect te bereiken met goedkopere producten, moet je eerst een peeling doen, vervolgens een reinigend masker gebruiken en dan eindigen met een hydraterend masker. Een hoop gedoe.’

4. Real skin

‘We komen uit een periode waarin we van onze huid een canvas maakten met behulp van concealers en foundations, en bovendien ook nog eens keihard gingen contouren. Dit jaar kiezen we voor een meer natuurlijke look. Je ‘echte’ huid – toegegeven: met hier en daar een kleine touch-up – tonen is de trend en daar spelen veel merken op in.’

5. SPF, SPF, SPF

‘Zo goed als iedereen gebruikt tegenwoordig het hele jaar door een zonnecrème of een dagcrème met SPF. Je moét dat ook smeren, want de zon is voor 90% verantwoordelijk voor vroegtijdige huidveroudering. En je mag natuurlijk genieten van de zon, maar doe het dan wel mét bescherming. Ook hier heb je trouwens een grote bewustwording. Meer en meer mensen stellen zich de vraag wat er precies in hun crèmes zit. Mijn advies? Kies voor een crème met een minerale in plaats van een chemische filter en smeer meerdere keren per dag.’

6. Beauty positivity

‘Concentreer je op de goeie punten in je gelaat. Focus je niet op bijvoorbeeld pigmentatie of littekens van acne, maar ga een meter van je spiegel staan en bekijk het geheel. Maak een praatje met jezelf terwijl je in de spiegel kijkt en ga na of dat ieniemienie klein detail waar je vaak op focust nog steeds opvalt. Ik merk écht dat onze klanten tegenwoordig positiever naar zichzelf kijken. ‘We zijn goed zoals we zijn’ en ‘we maken er het beste van’ zijn de tendens en daar kan ik alleen maar blij om zijn.’

7. Massage

‘Niet alleen je gezicht masseren met je vingers, maar ook met jade rollers of Gua Sha. Toen ik de webshop van Blos vijf jaar geleden startte, verdeelde niemand die laatste twee, nu wordt de trend steeds groter. Die kleine extra’s, zoals wat je kunt doen om je bloeddoorstroming te bevorderen, zijn ook dit jaar nog steeds erg relevant.’

8. Wellbeing door middel van beauty

‘Mede dankzij de coronacrisis voelen we de behoefte om onszelf regelmatig in de watten te leggen. En waar de ene dat doet met een glas wijn, neemt de ander een bad met een lekker geurende badolie. Bij ons in de winkel is de verkoop van badolies sinds het begin van de coronacrisis ongeveer vervijfvoudigd.’

9. Wassen zonder water

‘De WHO meldt dat 50% van de wereldbevolking tegen 2025 zal wonen in gebieden waar drinkwater schaars is. Zuinig met water omgaan, is dus de boodschap. Dat heeft ook de beauty-industrie begrepen. Steeds meer merken maken producten op basis van olie en poeder en niet meer op basis van water. Deze trend zet zich dit jaar nog verder.’

Dit artikel verscheen in het zevende nummer van Gezond. Klik hier voor meer info.

Door Birte Govarts

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…