9 kleine dingen die je kunt doen om gezonder te worden

Inhoud

In een keer 100% gezond gaan leven is moeilijk. Of misschien zelfs wel onmogelijk. Maar er zijn ook heel veel kleine stapjes die je kan zetten, die goed haalbaar zijn en die uiteindelijk toch een groot effect op je gezondheid kunnen hebben. In dit artikel vind je 9 kleine dingen die je kan doen om gezonder te worden.

1: Begin met een glas water

Water drinken is cruciaal voor je gezondheid. Vooral de dag starten met een glas water maakt een groot verschil. Vergeet je dit vaak of schiet dit er regelmatig bij in als je haast hebt? Zet dan een flesje water klaar op je nachtkastje of naast je tandenborstel. Probeer daarnaast ook gedurende de dag voldoende te drinken. Twee liter is een goede richtlijn.

2: Korte workouts

Wist je dat ook zeer korte workouts al een groot verschil maken voor je gezondheid? Neem daarom dagelijks de tijd om eventjes te sporten. Er zijn vele apps beschikbaar waarmee je dagelijks een korte workout van 7 minuten kan doen. Gewoon thuis en zonder materialen. Die kan je dus gemakkelijk even doen voor je gaat douchen.

3: Groenten als tussendoortje

De meesten van ons eten (veel) te weinig groenten, terwijl deze juist zo belangrijk zijn voor onze gezondheid. Maak er daarom een gewoonte van om groenten te nemen als tussendoortje of bij je ontbijt of lunch. Bijvoorbeeld wortel, komkommer, tomaat, paprika, selderij…

4: Vervang verzadigde vetten door onverzadigde vetten

Maar liefst 7 op 10 Belgen hebben last van een verhoogde cholesterol. Een verhoogde cholesterol heeft verschillende oorzaken, waarvan voeding een belangrijke is. Zo vermijd je beter 'slechte' verzadigde vetten, kies liever voor 'goede' onverzadigde vetten. Zo kun je bijvoorbeeld boter vervangen door margarine zoals Becel of Becel ProActiv bij een verhoogd cholesterolgehalte.

5: Probeer nieuwe gezonde recepten

Veel mensen vinden het lastig om te beginnen met gezonder eten, omdat ze simpelweg niet gewend zijn om gezond te koken. Probeer daarom iedere week een nieuw en gezond recept uit. Grote kans dat je maaltijden tegenkomt die goed in de smaak vallen en die je daardoor vaker zal klaarmaken.

6: Wat is de toegevoegde waarde?

Vraag jezelf bij alles wat je eet af wat het toevoegt aan je lichaam. Bevat het waardevolle voedingsstoffen? Of zijn het enkel lege calorieën en vulling van je maag? Door op deze manier over je eten na te denken, zal je veel sneller gezonde keuzes maken.

7: Poets na het avondeten je tanden

Dit klinkt misschien een beetje raar, maar direct na de avondmaaltijd je tandenpoetsen, helpt je om de rest van de avond niet te snoepen en snacken.

8: Lees iedere dag

Lees dagelijks een online artikel, tijdschrift of een paar bladzijdes van een boek over gezond leven en eten. Dit zal je telkens een motivatieboost geven om gezonder te leven.

9: Leg je telefoon wat eerder weg

Kijk jij tot de laatste minuten voor je gaat slapen op je telefoon? Het licht van je scherm kan er dan voor zorgen dat je minder goed slaapt. En een goede nachtrust is juist cruciaal voor je gezondheid. Leg je telefoon daarom een uurtje eerder weg. Dat lijkt misschien moeilijk, maar je zal merken dat dit juist heerlijk ontspannend is.

Vraag je gratis Starterskit aan!