Deze vitamines heeft je kind het meest nodig

© istock

Met de herfst in het land zijn we allemaal wat sneller moe. Het is het perfecte moment om je kinderen te voorzien van de nodige vitamines. Zo hebben ze alles wat ze nodig hebben om te groeien en volop te spelen. Wij lijsten op welke vitamines ze het meest nodig hebben.

Om uit dat typische winterdipje te raken en de vermoeidheid tegen te gaan, hebben je kinderen nood aan B- en D-vitamines, foliumzuur, vitamine C, ijzer en magnesium. Vitamines zijn microvoedingstoffen die we nodig hebben voor een goede groei, sterke weerstand en optimale werking van ons lichaam. Ze beschermen ons tegen ziektes en helpen bij de spijsvertering. Ons lichaam maakt een aantal vitamines zelf aan en neemt de rest op uit onze voeding. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is dus enorm belangrijk voor onze vitaminetoevoer. Daarnaast kan je tekorten aanvullen met supplementen.

Welke vitamine doet wat?

1. Vitamine K

Pasgeboren baby’s tot drie maanden hebben een tekort aan vitamine K. Deze vitamine is belangrijk voor de bloedstolling. Geef je borstvoeding, dan kan je 150 microgram vitamine K geven in de vorm van druppeltjes. Kies je voor flessenvoeding, dan hoef je niets extra te geven omdat daar al aanvullende vitamine K in zit.

2. Vitamine D

Vitamine D halen we van nature uit onze dagelijkse portie zonlicht. Kinderen tot vier jaar maken niet voldoende vitamine D aan en hebben dus nood aan een extra dosis van 10 microgram. Maar ook oudere kinderen hebben soms een tekort, zeker in de wintermaanden. Laat je kind elke dag een kwartier tot een half uur buiten spelen en geef eventueel extra vitamine D in de vorm van supplementen. Je zoon of dochter heeft namelijk heel wat nodig om goed te groeien en sterke botten en tanden te krijgen. Ook voor ons immuunsysteem doet vitamine D wonderen. Daarom zijn we ook makkelijker ziek in de herfst en winter.

3. Vitamine A

Voor een gezonde huid, haar, nagels, ogen en afweersysteem hebben we vitamine A nodig. Je vindt ze vooral in dierlijke producten, zoals vlees.

4. Vitamine B6

Vitamine B6 zorgt voor de aanmaak van witte bloedcellen en houdt de lymfeklieren gezond. Ze zit onder andere in vlees, eieren, vis, noten, brood, graanproducten, peulvruchten, groente, melkproducten en kaas.

5. Vitamine C

Vitamine C vind je vooral in aardappelen, groenten en fruit. Ze beschermt onze lichaamscellen en zorgt voor de vorming van bindweefsel, en de opname van ijzer.

6. Vitamine E

Vitamine E beschermt de wanden van cellen, bloedvaten, organen, ogen en weefsel tegen beschadigingen. Je vindt ze in zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, graanproducten, noten, zaden en fruit.

7. Omega 3

Een hele dag goed opletten in de klas, het is niet altijd even makkelijk. Je kan je kinderen een handje helpen met omega-3-vetzuur DHA. Dat vormt een belangrijke bouwsteen voor de hersenen. Zo’n 250 milligram per dag helpt je brein dan ook om optimaal te werken. Om voldoende gezonde omega-3 binnen te krijgen, kan je een dag per week vette vis op het menu zetten.

8. IJzer

Tot slot komt ook een ijzertekort vaak voor bij jonge kinderen. IJzer nemen we op via brood, vlees en groene bladgroenten zoals spinazie. Zet deze zaken dus geregeld op tafel of vul het vitaminetekort aan met supplementen.

9. Zink

Zink is een mineraal dat een rol speelt bij je gezichtsvermogen en helpt je om scherp te zien in het donker. Daarnaast zorgt het voor sterke nagels, glanzend haar en een stralende huid. Je lichaam kan het niet zelf aanmaken en dus neem je het vooral op via dierlijke producten, vis, noten en zuivelproducten.

Geef je kinderen altijd enkel vitaminesupplementen die speciaal voor hen ontwikkeld zijn. De dosissen voor volwassenen zijn meestal veel te hoog en dus ongeschikt. Een goede optie zijn de gummies van Davitamon Junior met aardbeismaak. Die gummies bevatten zeven essentiële vitamines en zink. Bovendien zijn ze nu in promotie bij Farmaline.