Het gevaar van stress tijdens je zwangerschap

gevaar-van-stress-tijdens-je-zwangerschap.jpg

Iedereen heeft wel eens te maken met stress. Langdurige stress is voor niemand gezond, maar zeker niet voor een zwangere vrouw. Ruim 30% van alle zwangere vrouwen heeft er last van. Dit kan heel wat nadelige gevolgen hebben voor je baby. In dit artikel lees je wat het gevaar is van stress tijdens je zwangerschap en hoe je jouw stressniveau kunt verminderen.

Zwanger en stress

Stress is voor een korte periode niet schadelijk voor de gezondheid. Wanneer je vaak en te langdurig stress hebt, kan dit wel heel wat nadelige gevolgen voor je hebben. Daarnaast zijn zwangere vrouwen extra gevoelig voor stress. De hormonen die in de zwangerschap opspelen, maken je vaak emotioneler en zorgen ervoor dat er te veel gepiekerd wordt of dat er teveel stress ontstaat.

Kinderen waarvan de moeder tijdens de zwangerschap veel langdurige stress heeft gehad, ervaren frequenter gedrasproblemen rond de kleuterleeftijd. Het gaat hierbij om ADHD, angststoornissen of andere psychische stoornissen die het gedrag kunnen beïnvloeden.

Geboortegewicht en vroeggeboorte

Wanneer je tijdens de zwangerschap stress hebt is er een verminderde bloedstroom naar de baby. Bij langdurige stress wordt het immuunsysteem van de moeder ondermijnd waardoor er minder energie beschikbaar is voor je baby. Dit kan een lager geboortegewicht veroorzaken en verhoogt daarnaast ook de kans op een vroeggeboorte.

Gevoeligheid voor stress

Als je als moeder langdurige stress hebt, dan zal er door je hoger cortisolgehalte meer cortisol via de placenta bij de baby terecht komen. De overmaat aan cortisol in het bloed van de baby zorgt ervoor dat het stresssysteem van de baby in de war raakt. Daardoor is de kans groot dat je baby geboren wordt met een hogere gevoeligheid voor stress, je kind kan dan sneller overprikkeld raken.

Minder stress tijdens je zwangerschap: tips

Natuurlijk wil je dat jouw kindje gezond ter wereld komt en zich ook later goed ontwikkelt. Om ervoor te zorgen dat dit inderdaad het geval is, is het belangrijk om het stressniveau zo laag mogelijk te houden. Ben je van nature een vrij gestrest type en heb je hier moeite mee? Gebruik dan onderstaande 3 tips om jouw stressniveau gemakkelijk en snel te laten dalen.

1. Goede voorbereiding

Bereid je goed voor op de verschillende fasen van de zwangerschap en op de bevalling. Hoe beter je je voorbereidt, des te beter je weet waar je aan toe bent. Dit betekent dat je minder hoeft te piekeren over de zwangerschap en de bevalling, waardoor je automatisch minder stress hebt.

2. Tijd voor jezelf

Neem tijd voor jezelf. Ook als je nog druk aan het werk bent, is het belangrijk om voldoende tijd voor jezelf te nemen tijdens de zwangerschap. Plan iedere dag een half uurtje voor jezelf in en gebruik deze tijd om even helemaal te ontspannen. Lees een boek, kijk een serie, ga even in bad of wandel een stukje en je voelt je meteen minder gespannen.

3. Praat

Heb je echt last van langdurige stress en hebben bovenstaande tips je niet (voldoende) geholpen om je stressniveau te laten dalen? Praat hier dan over met een professional, zoals je huisarts of een psycholoog.