Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Dominique Bastin van RainPharma: ‘Je faalt niet omdat iets niet van de eerste keer lukt’

Gezond.be
8 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Dominique Bastin van RainPharma.

1. Wat is RainPharma?

‘RainPharma is een 100% Belgisch merk. We bedenken, ontwikkelen en produceren al onze producten in België. In onze collectie vind je 100% natuurlijke producten die bijdragen aan een gezond gewicht, een sterk lichaam, een stralende huid en een gezellige, geurige thuis. We kiezen voor één filosofie: ‘inside out‘, wat wil zeggen dat we van binnen naar buiten werken. Door je lichaam alle voedingsstoffen te geven die het nodig heeft, voel je je niet alleen energieker, maar zie je er ook stralend uit. En uiteraard houden we ook van mooie dingen: we vinden het leuk als onze producten mooi staan in je interieur dus kiezen we voor stijlvolle verpakkingen die in elk huis voor de esthetische finishing touch zorgen.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Als student leefde ik zelf heel ongezond. Op een bepaald moment voelde ik dat ik iets moest veranderen. Zo ontdekte ik voedingssupplementen uit de VS. Ik geloofde er eerst niet echt in, maar heb zelf letterlijk aan den lijve ondervonden dat het wel werkt. Ik was overtuigd van de producten, maar vond het zonde dat ze helemaal van over de oceaan naar hier moesten gebracht worden. Zo groeide het idee om voedingssupplementen in België te maken. Iets wat hier toen – ruim vijftien jaar geleden – nauwelijks bestond. RainPharma is begonnen met twee voedingssupplementen, de rest is daaruit gegroeid, volgens onze inside out filosofie. De voedingssupplementen die meer dan vijftien jaar geleden aan de wieg lagen van RainPharma, vormen vandaag nog steeds de basis van al onze programma’s.’

3. Waarom is RainPharma een ‘gezond’ merk?

‘RainPharma wil iedereen helpen om de beste, gezondste versie van zichzelf te worden en daarvoor maken we gezonde producten. Er zijn maar weinig merken die zo rechtlijnig zijn in hun filosofie. We stellen werkelijk alles in het werk om de allerbeste producten te maken: 100% natuurlijk en 100% efficiënt.
Eigenlijk maken we het onszelf moeilijk door zo trouw te zijn aan onze filosofie en zo kritisch te zijn. We zijn als gekken bezig met onze ingrediëntenlijsten en gaan daarin zelfs verder dan de meest kritische consument zou verwachten. Dit doen we in de eerste plaats voor onszelf, omdat we trouw willen zijn aan onze filosofie en dat gezonde aspect zo belangrijk vinden.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Voor ons is elke dag een hoogtepunt. Het is heel leuk om met een fijn team te werken aan mooie producten, voor lieve klanten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles altijd volgens plan loopt. Natuurlijk loopt er ook bij ons wel eens iets fout. Maar ik focus op wat goed gaat en wil geen energie verspillen of tijd steken in die zogenaamde dieptepunten. Als iets slecht gaat of mislukt, dan slaap je misschien even twee nachten minder goed, maar we weten dat het wel weer goed komt, dat er daarna weer iets positiefs komt.’

5. Is er iets wat je anders zou aanpakken?

‘Eerlijk? Nee. Ik zou kunnen zeggen dat ik misschien sneller met meer mensen had moeten werken. Maar dat was toen simpelweg geen optie. RainPharma is heel organisch gegroeid, het was een gezonde evolutie. Misschien hadden we sneller meer verkooppunten kunnen vinden door minder trouw te zijn
aan onze originele eerste winkelpunten. Maar zij waren ook net diegenen die in ons geloofden vanaf het begin en mee voor de groei van het merk zorgden. Ik kijk vooral naar de toekomst en wat die ons brengt. Ik vind het heel spannend om te zien hoe we verder zullen groeien.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘We zouden heel graag internationaal gaan met RainPharma. Maar als dat niet lukt, is dat ook oké. Ik hoop dat de mensen die vandaag RainPharma gebruiken andere mensen blijven warm maken om RainPharma te ontdekken, waardoor het merk echt een begrip wordt. Dat er in elk huis wel iets van RainPharma staat waar mensen blij van worden, dat ze dagelijks gebruiken. Het ambassadeurschap komt bij ons van de consument, die vanuit zijn enthousiasme nieuwe consumenten aanspreekt. Ik zou het een olievlek kunnen noemen, maar dat is niet zo duurzaam en past niet echt bij RainPharma. Een duurzame olievlek dan misschien. Verder willen we nog meer inzetten op duurzaamheid, nog meer doen dan we nu al doen. Daarnaast willen we onze producten blijven verbeteren. We volgen dit constant op en zijn ook
met steeds meer mensen om dat te doen, wat de kwaliteit alleen maar ten goede komt.’

7. Naar welke ondernemer kijk je op?

‘Ik kijk nooit naar personen op, ook niet naar mezelf. Iedereen doet volgens mij iets nuttigs, of probeert dat toch. Iedereen doet goede en minder goede dingen. Ik was laatst weer in Colombia en daar zag ik ongelooflijk veel straatverkopers. Misschien kijk ik nog het meest op naar hen. Hoe zij elke dag opnieuw de straat op gaan, om te overleven, omdat ze niks hebben. Er is daar geen sociale zekerheid. En elke dag opnieuw proberen ze iets te verkopen, terwijl mensen hen negeren en voorbijlopen. Maar ze moeten er
elke dag opnieuw weer staan, er weer voor gaan. Voor mij is dat de basis van ondernemen. Hier krijgen we allemaal zoveel kansen.’

‘Ik heb heel veel respect voor wat Mobile School doet. Met hun project StreetwiZe ontwikkelen ze leerproducten voor bedrijven, geïnspireerd door de wereld van straatjongeren. Alle StreetwiZe winst wordt geïnvesteerd in MobileSchool.org. Zo garanderen ze een positieve impact van 360° op de deelnemers, de bedrijven en de samenleving.’

8. Had je een plan B?

‘Falen stond niet in mijn woordenboek. Nooit eigenlijk. Ook niet als student. Ik was niet de allerbeste student, maar ik had nooit tweede zit. Ik heb lang gedacht dat ik een politieke carrière zou uitbouwen en ik had dat ergens ook wel graag gedaan. Maar ik ben toch heel blij dat ik nu dit doe. Met RainPharma kan ik elke dag dingen bereiken, realiseren,… Dat zou ik in de politiek niet kunnen. Ik zit nu ook in een veel zachtere, vriendelijkere wereld. De reacties van mensen zijn altijd leuk. We helpen mensen om beter te worden, en dat is een ongelooflijk fijn gevoel. Het geeft ook heel veel voldoening.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Geloof in jezelf. Besef dat als iemand anders iets kan, jij dat ook kan. Niemand beschikt over magische krachten. Het grootste probleem is dat dingen niet altijd direct lukken en dat mensen dat dan als falen
zien en opgeven. Maar je faalt niet omdat iets niet van de eerste keer lukt. Soms duren dingen gewoon iets langer of loopt het iets moeilijker dan je gedacht of gehoopt had.’

‘Probeer ook nét iets meer te doen. Ga voor die extra mile. Er is heel veel middelmatigheid. Neem nu bijvoorbeeld de horeca: daar valt me dat altijd heel sterk op. Door nét dat tikkeltje extra te doen kan je het verschil maken, er bovenuit steken. Doe iets bijzonders, iets speciaals. Dat maakt dat mensen je onthouden, fan zijn van wat je doet en blij worden van jouw product.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…