Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Hein Mahieu en Bruno Keeris van Xantho: ‘Wij zijn overtuigd van ons product’

Birte Govarts
4 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Hein Mahieu en Bruno Keeris van cosmeticalabel Xantho.

Wat is Xantho?

Hein: ‘Xantho is een Belgisch bedrijf dat anti-agingproducten ontwikkelt op basis van hopextracten. Het is al lang geweten dat hop een antioxidatieve werking heeft, maar geen enkel cosmeticabedrijf sloeg erin om xanthohumol, een extract uit de hopbloem, wateroplosbaar te maken. Xantho sloeg er wél in en dat is een wereldprimeur. Onze producten zijn dan ook eerder cosmeceuticals, oftewel cosmeticals met een uitgesproken farma-achtergrond. Uit studies blijkt dat xanthohumol niet alleen rimpels vervaagt, maar ook onzuiverheden, pigmentvlekken en roodheden voorkomt en vermindert.’

Waarom/hoe begonnen jullie met het merk?

Bruno: ‘Samen met onze vriendinnen waren we op zoek naar een crème die een significant verschil betekende in de vertraging van huidveroudering. We hadden verhalen gehoord over het zogenaamde IPA-bier, India Pale Ale, waarvan ten tijde van het Britse Rijk het hopgehalte verhoogd werd om het zo langer te kunnen bewaren. Aangezien bleek dat xanthohumol een zeer efficiënte antioxidant is en dus bijzonder goed in het neutraliseren van vrije radicalen, gingen we ermee aan de slag.’

Waarom is Xantho een gezond merk?

Hein: ‘Onze formules zijn gebaseerd op de krachtigste en natuurlijke antioxidant: xanthohumol. De ingrediëntenlijsten van onze producten zijn ook uiterst kort. Wij zijn grote voorstanders van het clean label– principe: volledige transparantie over de inhoud. Bovendien proberen we met zo weinig mogelijk ingrediënten een zo significant mogelijk verschil te maken.’

Wat waren de hoogte- en dieptepunten?

Bruno: ‘Het hoogtepunt was uiteraard het wateroplosbaar maken van xanthohumol. Na vier jaar wetenschappelijk onderzoek zijn slaagden we erin om deze formule beschikbaar te stellen voor de huid. We vroegen meteen een patent aan, dat ondertussen werd goedgekeurd voor Europa, Japan en de Verenigde Staten. Het dieptepunt? Als groeiende onderneming is het moeilijk om de verkoop in te schatten, na een succesvol redactioneel artikel was onze gehele voorraad uitverkocht. Het is natuurlijk pijnlijk om dan enkele weken niks meer te kunnen verkopen.’

Is er iets wat jullie nu anders zouden aanpakken?

Hein: ‘Neen, wij zijn ervan overtuigd dat ondernemen een leerproces is. Het is ook niet erg om af en toe eens een fout te maken.’

Wat willen jullie nog bereiken?

Bruno: ‘Dankzij ons internationaal patent is het zeker de bedoeling om uit te breiden naar het buitenland.’

Naar welke andere ondernemer kijken jullie op?

Hein: ‘Naar de oprichter van Patagonia, Yvon Chouinard.’

Hadden jullie een plan B?

Bruno: ‘Neen, alle producten werden uitvoerig getest vooraleer we live gingen. Daaruit bleek dat xanthohumol echt werkt, dus een plan B was niet nodig, aangezien wij overtuigd zijn van ons product.’

Hebben jullie een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

Hein: ‘Maak een realistisch plan en zorg voor voldoende funding.’

Door Birte Govarts

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…