Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Isabelle Ulenaers van SELF: ‘Elk mailtje van een tevreden klant is een hoogtepunt’

Birte Govarts
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Isabelle Ulenaers van het natuurlijke cosmeticamerk SELF.

Wat is SELF?

‘SELF werd ontwikkeld voor vrouwen die de beste huidverzorging ter wereld willen, zonder een druppel kunstmatige chemicaliën. Als vrouw hoef je niet te kiezen tussen natuurlijke ingrediënten én effectief resultaat. Onze crèmes bevatten een hoog percentage actieve ingrediënten, wat resulteert in een gezonde huid. Het beste van beide werelden bestaat: SELF, een nieuwe generatie schoonheidsproducten.’

Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Mijn dochter had een zeer slechte huid. Ik kreeg voor haar steeds cortisonezalfjes die weinig resultaat opleverden. Omdat ik zo teleurgesteld was, begon ik een onderzoek met als doel: weten wat de huid nodig heeft om gezond te zijn. Op die manier kwam ik bij onze vijf hoofdingrediënten – shea, macadamia, cocos, aloë vera en argan – die allemaal boordevol vitaminen, mineralen en huideigen stoffen zitten. Vervolgens wou ik een product creëren met deze samenstelling. Ik kwam terecht in de wereld van de cosmetica … een wereld met mooie verpakkingen en slogans op de doosjes, maar met soms weinig kwalitatieve inhoud. Zo ontstond SELF. We gebruiken onze vijf hoofdingrediënten in de beste kwaliteit én in een hoge dosering, zodat ze ook effectief doen wat ze beloven te doen.’

Waarom is SELF een gezond merk?

‘Onze producten bevatten enkel natuurlijke en in het bijzonder plantaardige stoffen. Maar dat is nog niet genoeg. Het is immers ook heel belangrijk om te kijken hoe je de ingrediënten moet combineren en in welke percentages, om zo een goed werkend team te creëren. SELF zorgt dat de huidlaag die voedingsstoffen krijgt die ze tekort heeft door ziekte, droogte, hormoonschommelingen …’

Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Elk mailtje van een tevreden klant is een hoogtepunt. Onze jaarlijkse groei, onze recente lancering bij ICI Paris en op de luchthaven in Zaventem, het succes in Koeweit … elke stap vooruit is een stap die ik koester. Ik begon bij mij thuis en kon me niet inbeelden dat ik met SELF zou staan waar ik vandaag sta.’

‘Het moeilijkste vind ik de struggle tussen investeren in je merk om te groeien en daarvoor de cashflow te hebben. Een klap dit jaar? Een samenwerking die zo goed als rond was, maar plots afsprong door externe omstandigheden. Ik had het totaal niet verwacht en moest er effe van bekomen.’

Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Ondernemen is een leerschool, met vallen en opstaan. Het is maar door die fases door te maken en daardoor je eigen leerpunten te ontdekken, dat je kunt groeien, dat je ontwikkelt als persoon en dat je samen met je bedrijf groeit. Ik denk dat ik niet meteen iets anders zou aanpakken, omdat ik gaandeweg veel heb geleerd en een intuïtieve ondernemer ben.’

‘Ik liet me van in het begin ook omringen door mensen met kennis van zaken. Ik weet wat ik kan en wat ik niet kan en tijdig beroep doen op experts is belangrijk. Dat is nog steeds zo, in elke nieuwe fase. Waar ik wél echt te weinig kennis van had, is hoe je een volledige financiering moet opzetten. Er is heel veel hulp om geld op te halen, er zijn veel organisaties die je feedback geven en willen begeleiden … maar als je geld zoekt, is het meestal op dat moment ook echt nodig en ontbreekt soms de tijd om verder te gaan kijken, op lange termijn. Kennis hebben van de manier waarop je geld ophaalt en welke organisatie of persoon daar achter zit – met elk hun eigen agenda en waarden en normen – … en welk effect dat op lange termijn heeft … dat is iets wat ik zeker anders zou aanpakken.’

Wat wil je nog bereiken?

‘Véél! SELF zal nooit ‘af’ zijn … Ik hoop dat elk blauwe potje ooit door een roze wordt vervangen.’ (lacht)

Welke andere ondernemer bewonder je?

‘Ik bewonder elke ondernemer, iedereen die op een bepaald moment de guts heeft gehad om te springen, zich in de open zee te storten met een vuurtoren in het zicht en … roeien, door de stormen, door de golfslagen, de windstoten … elke ondernemer die dag in dag uit het beste geeft voor zijn klant, zijn product … Ik bewonder ze allemaal.’

Had je een plan B?

‘Nee, als je denkt dat je een plan b nodig hebt, geloof je niet 100% in jezelf en in je product.’

Heb je ten slotte nog een gouden raad voor anderen die willen ondernemen?

‘Gewoon doen! Consistentie is key. Elke dag een stapje zetten. Kijk niet naar waar je wilt zijn, want dan zie je de kloof tussen waar je nu bent en waar dat is en dat schrikt af. Je kunt geen kilometers overslaan, maar als je elke dag een stap zet, ben je voor je het weet ontzettend ver geraakt.’

Door Birte Govarts

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…