Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Maxim Christiaen van Metis: ‘Met enkel een goed product of een goed idee kom je er niet’

Gezond.be
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Maxim Christiaen van Metis.

1. Wat is Metis?

‘Metis is een familiebedrijf van voedingssupplementen opgericht door apotheker Dirk, mijn vader. We ontwikkelen zeer effectieve en natuurlijke formules voor de dagelijkse kwalen; slecht slapen, vermoeidheid, haaruitval,… Dit zowel in onze mooie bekertjes met de standaard formules als in een
gepersonaliseerd product op maat van de noden van de klant. Ook kunnen de klanten
altijd rekenen op persoonlijke, professionele en snelle ondersteuning via de klantendienst. Iets uniek
in de supplementen wereld.’

2. Waarom/hoe begonnen jullie met het merk?

‘Metis is ontstaan toen mijn vader ons zag zwoegen tijdens de examens op de universiteit. Als zorgende vader en apotheker wilde hij ons ondersteunen met vitamines, maar hij vond geen degelijke formules die effectief genoeg waren volgens zijn strenge criteria. Daarom zocht hij, samen met een professor aan de KUL, zelf naar ingrediënten die genoeg bewezen effecten hadden. Die is hij dan gaan samenvoegen in een hogere dosis. Je moet weten dat heel veel supplementen slechts het minimum van bepaalde ingrediënten in hun capsules steken. Ze claimen dan dat het ingrediënt in de formule zit, maar die kunnen niet altijd het beloofde effect waarmaken.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Metis wil graag een positieve impact hebben op mensen hun dagelijks leven. Beter slapen, minder
vermoeidheid en minder snel wakker worden zijn geen luxeproblemen, maar wel factoren die je
levenskwaliteit dagelijks sterk beïnvloeden. Daarnaast zorgen we er ook voor dat ons product geen
te grote impact heeft op het milieu. Dat doen we met onze herbruikbare bekertjes, composteerbare eco-refills en natuurlijke ingrediënten. Dat we een gezond merk zijn, zie je in onze passie om mensen écht te helpen.’

4. Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?

‘We hebben enkele keren zwarte sneeuw gezien. Met enkel een goed product of een goed idee kom je er niet. We hebben via verschillende wegen geprobeerd om onze eindklant te bereiken en te helpen, al waren ze niet allemaal even gemakkelijk. Door corona werden onze producten niet voorgesteld door apothekers, wat de verkoop niet ten goede kwam. We besloten dan maar het heft in eigen handen te nemen en de klanten rechtstreeks te benaderen. Gelukkig werkte dit wel goed. De klanten kunnen eindelijk de juiste uitleg krijgen en genieten van onze krachtige formules en persoonlijke ondersteuning. Dat vinden ze meer dan prettig, en ze hebben ons daarom tot Beste Product van het Jaar bekroond in de categorie voedingssupplement (Metis Personalised) en in de categorie zelfzorg (Metis Sleep 08). Daar zijn we heel trots op.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Alles! Er zijn veel fouten gemaakt in het begin en daar leer je uit. Dat is leergeld dat je betaalt, duur leergeld weliswaar. Maar gelukkig maakten we ook goede keuzes, zoals het investeren in een mooi design. Ik zou bijna 90% van wat we toen hebben gedaan anders doen. Maar op product en kwaliteit waren we vanaf dag één al trots, en dat zal zo blijven.’

6. Wat willen jullie nog bereiken?

‘We willen het meest geliefde merk van voedingssupplementen binnen Europa worden. We zien dat
er veel ‘cowboys’ op de markt zijn die niet doen wat ze beloven, en die vertrouwensbreuk willen we
herstellen. Daarom focussen we ons op product en service. Als mensen echt een oplossing willen,
kunnen we ze verder helpen of doorverwijzen.’

7. Naar welke andere ondernemers kijken jullie op?

‘Ezra Firestone – misschien niet bij iedereen gekend – is een Amerikaan die een cosmetica merk
ontwikkelde voor vrouwen boven de 50. Hij startte van scratch en bouwde zijn onderneming uit tot een zeer mooi en waardevol merk. Hij deelt met iedereen wat hij heeft geleerd en is enorm down to earth. Echt een prachtige persoon.’

8. Hadden jullie een plan B?

‘We zitten nu aan plan Z, denk ik. Ik vind een plan maken ook altijd dubbel. Je kunt een idee hebben,
een plan maken, en dat uitvoeren. Maar vaak – heel vaak – bots je bij de eerste stap op een nieuwe
ingeving die je plan volledig in de war stuurt. Daarom gaan wij voor het ultiem testen van alle stappen. Als we een idee hebben, testen we verschillende scenario’s, tot we op de beste versie van iets uitkomen. Data is daarbij erg belangrijk.’

9. Hebben jullie een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Voor je al je geld en tijd in een nieuw project steekt, probeer eerst de essentie te testen. Wat ga je aanbieden? Liggen de mensen daarvan wakker? Is je aanbod beter dan het huidige aanbod? En welke
markt ga je bedienen? Product market fit is en blijft het allerbelangrijkste als je een onderneming opstart.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…