Hittekrampen Voorkomen bij het Sporten

Als je eenmaal last hebt gehad van hittekrampen dan wil je slechts één ding en dat is ze koste wat het kost voorkomen. Gelukkig kan je de krampen redelijk goed voorkomen mits je jezelf aan een aantal sportregels weet te houden. Het is een sportblessure die vaak bij beginnende sporters voorkomt. Tijdens een weersomslag vergeten ze vaak dat ze zich anders moeten gedragen. Dat je niet meer zomaar kan aankomen om te gaan sporten zonder voorzorgsmaatregelen. Als ervaren sporter heb je misschien al hittekrampen meegemaakt of weet je hoe je dit het beste kan voorkomen. Een aantal tips voor het voorkomen van hittekrampen bij sporten hebben we voor je op een rijtje gezet.

Zout

Zout kennen we natuurlijk vooral als smaakmaker in ons eten. Maar bij bepaalde sporten is zout van belang om goed te kunnen presteren. Marathonlopers zijn bijvoorbeeld vaak gebaad bij het innemen van extra zout tijdens het sporten. Maar tijdens warme weersomstandigheden kunnen ook andere sporters een extra beetje zout nodig hebben. Door te sporten in warme weersomstandigheden gaan we sneller zweten. We verliezen hierdoor veel vocht en in dit vocht zit zout. Als er een tekort aan zout in ons lichaam ontstaat dan kan je last krijgen van hittekramp. Veel wetenschappers zeggen hierdoor dan ook dat niet alleen warmte de hinderlijke kramp kan veroorzaken.

Tijdens het lopen van een marathon kan je ook een zout tekort krijgen en hierdoor last krijgen van hittekramp. Het is belangrijk om bij ons drinken zout toe te voegen. Eventueel kan je hierbij denken aan zouttabletten. Deze tabletten kunnen je helpen om een tekort op te vangen en een hittekramp te voorkomen. Eventueel kan je ook kiezen voor een complete sportdrank. In de meeste officiële sportdranken is al voldoende zout toegevoegd. Je hoeft zo niet zelf te gaan afwegen hoeveel zout je precies nodig hebt tijdens het sporten. Met een officiële sportdrank heb je al voldoende zout aan je drinken toegevoegd.

Vocht tekort

Naast zout is er natuurlijk vooral een vocht tekort waardoor een hittekramp ontstaat. Het ontstaan van een vocht tekort gebeurt natuurlijk vooral tijdens een warme zomerdag. We zweten meer dan we gewend zijn. Ons lichaam en spieren raken hierdoor oververhit. We krijgen niet meer genoeg vocht binnen om ons lichaam af te koelen. Dit heeft als gevolgen dat die hinderlijke kramp in onze spieren aantreed. Natuurlijk willen we zo snel mogelijk van deze kramp af. Hiervoor is het belangrijk om het vocht tekort aan te pakken.

Wij raden iedere sporter aan om minimaal een half uur voor het sporten een halve liter water te drinken. Tijdens het sporten dien je hier nog een liter water aan toe te voegen per uur dat je sport. Sport je driekwartier? Dan is de halve liter water vaak voldoende reserve mits je de rest van de dag al voldoende hebt gedronken. Drink voldoende water om zo het vocht tekort zoveel mogelijk op te vangen. Een hittekramp kan dus zeker weten voorkomen worden door je lichaam voldoende vocht te geven. Niet alleen tijdens een wedstrijd, maar ook vooraf en na een wedstrijd. 

Warming up

Soms is je lichaam gewoon gevoelig voor krampen. Een goede warming up helpt je lichaam om de spanning in de spieren langzaam op te bouwen en ze soepel te maken voor de grote inspanning. Het is belangrijk dat je hiervoor altijd vooraf een goede warming up uit te voeren. Door de warming up goed uit te voeren zijn je spieren pas echt voorbereid op inspanningen.

Tips om een hittekramp te voorkomen

  • Drink voldoende water voor en tijdens het sporten.
  • Drink eventueel een sportdrank met zout.
  • Voeg eventueel zouttabletten aan het water toe. 
  • Voer altijd een warming-up uit voor het sporten.
  • Sluit een training of sportieve middag af met een cooling-down

Heb jij soms last van een hittekramp? Hoe ga jij hiermee om? Laat het ons vooral weten via het Forum!