Het Belgische minerale make-upmerk Cent Pur Cent blaast dit jaar vijf kaarsjes uit. Dat vonden wij dé perfecte gelegenheid om telefonisch bij te praten met boss lady Caroline Rigo. ‘Schoonheid staat niet gelijk aan perfectie.’
Caroline Rigo is een manusje-van-alles. Onder de noemer Rigorgeous verzamelt de Limburgse onderneemster niet alleen haar twee make-upmerken Cent Pur Cent en i.am.klean, maar ook twee schoonheidsinstituten – Café Beauté, in Hasselt en in Knokke – en Blush Beauty Academy+Agency. Rigo’s succesverhaal begon echter met Cent Pur Cent, een merk met minerale make-up, dat dit jaar vijf jaar bestaat.
Waarom heb je Cent Pur Cent in 2016 uit de grond gestampt?
‘Ik ben al jaren make-upartiest en kreeg veel vrouwen in mijn stoel die huidproblemen hadden. Allergieën, eczeem … noem maar op. Bovendien had ik zelf last van acné. Dat probeerde ik te verstoppen met make-up, waardoor het alleen maar erger werd. Op een bepaald ogenblik dacht ik: waarom bestaan er zo weinig make-upproducten die je huid niet alleen mooier, maar ook gezonder maken? Ik besloot mineralen te combineren met zinkoxide, een stof die ontvettend werkt. Cent Pur Cent was geboren.’
Ondertussen wordt het merk verkocht in ongeveer 700 apotheken. Had je dat succes verwacht?
‘Toen ik Cent Pur Cent lanceerde, zag ik dat de wereld aan het veranderen was. Mensen werden zich steeds meer bewust van hun gezondheid. Ze begonnen gezonder te leven en te eten, dus waarom zouden ze ook niet gezonder willen smeren? In het begin was het best pittig, omdat nog niet zoveel mensen gehoord hadden van minerale make-up. Het was dus pionieren. Maar gezondheid is nu eenmaal een trend en dat heeft ervoor gezorgd dat we de voorbije jaren een vaste waarde zijn geworden. Nog een trend die meer en meer opkomt: duurzaamheid en ecologie. Daar probeerde ik altijd al op in te spelen, maar nu doe ik dat nog een tikkeltje meer.’
Hoe dan?
‘Ik wil bijvoorbeeld nog veel meer werken met hervulbare verpakkingen. Onze poeders zitten sowieso in een verpakking die opnieuw gebruikt kan worden en ik wil die lijn doortrekken naar onze andere producten.’
Vorig jaar lanceerde je een tweede merk, i.am.klean.
‘Klopt. Cent Pur Cent is alleen verkrijgbaar bij apothekers, i.am.klean bij schoonheidsspecialisten en concept stores. De samenstelling van de producten is zo puur en natuurlijk mogelijk en we bannen micro-plastics. Bepaalde formules zijn hetzelfde als die van Cent Pur Cent – waarom zou je een succesformule veranderen? -, andere niet.’
Is er een product waarmee je nog niet helemaal tevreden bent?
‘Onze vloeibare foundation van i.am.klean is 95% natuurlijk. Ik wil daar graag 100% van maken. Tot nu toe zijn we er nog niet in geslaagd, maar ik dénk dat we close zijn. We proberen bij Cent Pur Cent en i.am.klean zo transparant mogelijk te zijn tegen onze klanten. We streven naar natuurlijke producten, maar soms lukt het simpelweg niet. Onze producten moéten immers niet alleen gezond zijn, maar ook een goede kwaliteit en performance hebben.’
Laatste vraag: wat zijn de toekomstplannen?
‘Tot hiertoe hebben we twee merken gebouwd die fundamenteel goed zitten. Met Cent Pur Cent wil ik de markt consolideren. We hebben een hele goeie community met allemaal vrouwen die zich lekker in hun vel voelen. Die kunnen we nog verder uitbouwen. Met i.am.klean hebben we ondertussen zo’n 150 verkooppunten. Daar is dus nog wat groeimarge. Ook in het buitenland krijgen we veel opportuniteiten, maar eerst is er in eigen land nog genoeg werk aan de winkel. Cent Pur Cent en i.am.klean mogen wat mij betreft gestaag groeien.’
Cent Pur Cent viert haar vijfde verjaardag nog het hele jaar. Zo kun je momenteel een luxeweekend winnen voor vijf personen en komt er in september een dag met kortingen die de moeite waar zijn. Meer info over Cent Pur Cent vind je op centpurcent.com, meer info over Caroline Rigo vind je op rigorgeous.be.