scrollTop top

Journaling: wat is het en welke voordelen heeft het voor je mentale gezondheid?

Journaling: wat is het en welke voordelen heeft het voor je mentale gezondheid?

Durven er bij jou ook al eens negatieve gedachten de kop opsteken? Zie je door de bomen het bos niet meer? Of raakt je rugzak met inspiratie stilaan leeg? Dan is journaling misschien wel iets voor jou. Psychologe Sofie Keppens legt je uit wat het precies is én welke voordelen het heeft.

‘Journaling is een schrijfproces, met als grootste doel: verbinding maken met je gevoelens’, vertelt Sofie Keppens, expressief therapeut. ‘Tegelijkertijd is het ook een creatief proces, waaruit je nieuwe ideeën en inzichten haalt. Voor sommige van mijn cliënten werkt journaling zeer therapeutisch, en ik doe het in bepaalde periodes ook zelf. Er zijn eindeloos veel manieren om te journalen. Sommige werken beter voor de een als voor de ander. Of journaling voor iedereen weggelegd is? Ik denk het niet … Ik geloof niet in one size fits all, maar het is het proberen waard.’

Soorten journals

Journaling is een breed begrip. Je kan het op verschillende manieren uitoefenen. Het is maar waar jij je het beste bij voelt!

  1. Morning pages

‘Bij morning pages schrijf je elke ochtend drie bladzijden vol, zonder na te denken over wat of hoe je schrijft. Het doel? Je creativiteit stimuleren en je hoofd leegmaken, zodat je fris aan de dag kunt beginnen. Probeer geen literair meesterwerk van je morning pages maken, het resultaat is niet van belang. Bovendien hoeft niemand ze te (her)lezen, ook jij niet. De focus ligt vooral op het schrijf- en creatief proces.’

‘Weet je niet goed hoe te beginnen? Doe dan een braindump: pen al je gedachten neer. Je negatieve gedachten zitten vaak vastgeroest in je hoofd. Door ze op te schrijven, kun je er vaak op een andere, nieuwe en verfrissende manier naar kijken. Uiteindelijk is het de bedoeling om jezelf als vertrekpunt te nemen. Vraag je af wat er zich in je geest afspeelt, hoe je bepaalde situaties vanuit een ander perspectief kunt bekijken, etc. Je denkt veel sneller dan je schrijft, daardoor ga je op automatische piloot schrijven en geraak je in een soort creatieve stroom.’

‘Leestip: de morning pages is een techniek van de Amerikaanse Julia Cameron, die het boek The Artist’s Way schreef. Dé must-read op vlak van schrijfcoaching.’

2. Journaling prompts

‘Tegenwoordig vind je in elke boekhandel of zaak met papierwaren wel journals met vragen in rond een specifiek thema. Voor iemand die graag wil beginnen journalen, maar liever een vertrekpunt aangereikt krijgt om over te schrijven, zijn deze journals een handige tool. De variatie aan thema’s zijn oneindig: van geluk, relaties en vriendschap, tot het leven in het algemeen.’

3. Gratitude journal

‘Het idee van een gratitude journal is heel simpel: elke avond schrijf je drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. De ideale manier om positiever in het leven te staan.’

4. Moon journal

‘In een moon journal ontdek je hoe de natuurlijke cycli van onze planeten, en in het bijzonder de maan, ons beïnvloeden. Dit is een begeleide manier van journaling, waarbij je meer grip krijgt op de invloed van de transities van de maan op jou en je emoties.’

5. Creatief dagboek

‘Je kan een creatief dagboek vergelijken met een braindump, maar dan op een beeldende manier. Denk niet te groots, ook dit hoeft geen Picasso te worden. Neem een aantal oude tijdschriften en een blanco papier of schrift bij de hand, en knip, plak of teken er op los. Het doel is je creativiteit vergroten en expressie geven aan wat er in je leeft. Dat doe je door je creatieve rechterhersenhelft aan het werk te zetten, terwijl je linkse hersenhelft, waarmee je schrijft en analytisch nadenkt, even tot rust kan komen.’

De voordelen van journaling

  1. Het maakt je positiever

‘Een negatieve gedachte kan de hele dag door je hoofd spoken, maar vijftien (!) keer diezelfde negatieve gedachte opschrijven? Dat word je al snel beu! Vooral als je een braindump doet zal je merken dat je gedachtestroom verandert naargelang je schrijft. Je komt tot nieuwe inzichten, stelt jezelf in vraag en kunt afstand nemen van je gedachten.’

2. Je zet alles op een rijtje

‘Door alles wat er in je opkomt neer te pennen, worden je gedachten geordend. Zo creëer je een overzicht voor jezelf en verdwijnt de chaos in je hoofd. Wedden?’

3. Je maakt verbinding met je gevoelens

‘Vaak neemt je geest de overhand over je doen en laten. Bij journaling is het de bedoeling om vanuit je emoties te vertrekken.’ 

4. Het geeft je een creatieve boost

‘Ook als je niet creatief bent aangelegd, is journaling een goede manier om je hoofd even leeg te maken en zal je merken dat er nieuwe gedachten in je opkomen. Die creatieve flow zal je eerder ervaren als je wat meer schrijft, zoals bij de morning pages. Daarnaast heeft de omgeving waarin je aan journaling doet een invloed op je gedachtestroom. Ga je door een moeilijke periode en zit je middenin een verwerkingsproces? Dan is het beter om te journalen in een veilige omgeving. Een ruimte die je gewend bent en waar je je op je gemak voelt. Ben je eerder op zoek naar inspiratie? Trek er dan op uit. Stap uit je comfortzone en zoek bijvoorbeeld een leuk plekje in het park op.’

Onze favoriete journals! 

  1. Start where you are (€ 14,99) Meera Lee Patel te koop bij bookspot.be.
  2. Notitieboek A5 gelinieerd (€ 5,50) hema.be.
  3. Notitieboek Medium Muted Colors Bellini (17,95) Leuchtturm1917 te koop bij penword.be.
  4. Recycled Leather Notebook (€ 11,14) te koop bij ecoliving.nl.
  5. Classic Ruled Softcover Notebook Pocket (€ 14,90) Moleskine.be.
  6. Creative flow365 dagen mindfulness (€ 15,99)  Jocelyn de Kwant, te koop bij bol.com.

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
  • Aantal
    doden
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    679.771
  • Aantal
    doden
    20.472

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!