Ken jij alle vitaminen?

ken-jij-alle-vitaminen.jpg

We weten allemaal dat vitaminen goed voor ons zijn. Sommige mensen nemen extra supplementen en anderen eten hopen groenten. Maar weten we welke vitaminen er in onze alledaagse voeding zitten?

Vitamine A

Vitamine A zorgt ervoor dat we een gezonde jonge huid, glanzend haar, sterke nagels, een scherp zicht en sterke botten krijgen.

  • Je vindt vitamine A in: wortelen, citrusvruchten, harde kaas, zachte kaas, melk, eieren, peterselie, spinazie en lever.

Vitamine B1

Vitamine B1 ondersteunt de werking van ons brein, spijsvertering, gezonde spieren, ons hart en het verbetert onze slaapkwaliteit.

  • Je vindt vitamine B1 in: varkensvlees, noten, haver en groenten

Vitamine B2

Vitamine B2 is verantwoordelijk voor gezonde spieren, een scherp zicht en de vernieuwing van je cellen.

  • Je vindt vitamine B2 in: melk, amandelen, eieren, champignons, zachte kaas, gist en vlees

Vitamine B5

Door vitamine B5 te eten krijg je een goed geheugen, een vrolijk gemoed, gezonde bloedvaten, een sterk hart en je herstelt snel na ziekte.

  • Je vindt vitamine B5 in: vlees, eigeel, kip, zuivel, kaviaar, groenten, noten, gist, haver, rijst en broccoli.

Vitamine B6

Vitamine B6 maakt je zenuwstelsel sterker, je lichaam jonger en je bloedvaten gezonder.

  • Je vindt vitamine B6 in: granen, groene salade, kolen, bananen, walnoten, zalm en vlees.

Vitamine B12

Vitamine B12 is verantwoordelijk voor een normaal gewicht, je immuunsysteem, je geheugen en een goede spijsvertering

  • Je vindt vitamine B12 in: sojabonen, hop, spinazie, oesters, vis, melk, eigeel, kaas en vlees.

Vitamine C

Vitamine C zorgt voor een goed immuunsysteem, een vrolijk gemoed, gezond haar, een stralende huid en sterke nagels.

  • Je vindt vitamine C in: citrusvruchten, rood fruit, bloemkool, boontjes, erwten, kiwi en asperges.

Vitamine D

Vitamine D is verantwoordelijk voor gezonde botten, weerbaarheid tegen verkoudheden, het verwijderen van afvalstoffen, een vrolijk gemoed, gezonde bloedvaten en een sterk hart.

  • Je vindt vitamine D in: kaas, boter, eigeel, vis, zeevruchten, aardappelen, plantaardige olie en rundsvlees

Vitamine E

Vitamine E helpt je lichaam te verjongen en het ondersteunt je immuunsysteem.

  • Je vindt vitamine E in: vlees, zonnebloemolie, mais, pompoenzaadjes, olijfolie, boter, noten, zuivel en lever

Vitamine K

Vitamine K is verantwoordelijk voor een snelle wondheling en een normale bloedcirculatie.

  • Je vindt vitamine K in: spinazie, brandnetel, kolen, bloemkool, rodekool, wortelen, tomaten, aardbeien en groene thee.