scrollTop top

Last van nek-, schouder- of rugklachten? 5 bewegingstips!

Last van nek-, schouder- of rugklachten? 5 bewegingstips!

Dit artikel wordt u aangeboden door Voltaren.

Er zijn heel wat mensen die gedurende hun leven geconfronteerd worden met een vorm van nek-, schouder- of rugklachten. Dat komt omdat de oorzaken van deze klachten divers zijn. Misschien heb je een ongezonde houding, waardoor er een overbelasting is of zijn de problemen terug te leiden tot stress.[1] Hoe dan ook, nek-, schouder- of rugklachten kunnen je erg hinderen in het dagelijks leven. Die gewrichtspijnen kunnen worden verholpen door ontstekingsremmende middelen zoals Voltaren Emulgel Forte 2%. Voltaren Emulgel Forte dient elke 12 uren, bij voorkeur ’s morgens en ’s avonds, aangebracht te worden op de te behandelen zone. Je kan je klachten ook verlichten door bewegingsoefeningen en kinesitherapie.[2]We geven je een aantal snelle en eenvoudige oefeningen mee.

Wandelen, wandelen en nog eens wandelen

Wanneer je last hebt van je rug, is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Iemand die een zittende job heeft of studenten die gedurende lange tijd moet zitten, hebben een grotere kans op rugklachten.[3] Daarom is het heel belangrijk om voldoende rond te wandelen en van houding te veranderen.[4] Stel bijvoorbeeld een alarm in op je gsm zodat je weet wanneer je terug even moet wandelen.

Kantel je hoofd

Beweeg je kin langzaam in de richting van je rechterschouder en verander vervolgens langzaam van kant. Let erop dat je je hoofd niet te lang in dezelfde positie laat hangen, want het is niet de bedoeling dat dit een stretchoefening wordt. Je mag geen pijn voelen bij het uitvoeren van de oefening. Gespannen en pijnlijke nekspieren rek je maar beter niet te veel uit. Het is vooral belangrijk dat je stijve nekspieren wat beweging krijgen en weer wat losser komen. Om je nek optimaal los te maken, voor de oefening 30 maal uit.[5]

Laat je masseren

Waarom niet het nuttige aan het aangename koppelen? Een massage kan wonderen doen voor gespannen nek-, schouder- en rugspieren. Aan de hand van speciale massagetechnieken kunnen pijnlijke en stijve spieren los gemasseerd worden, zodat je snel verlost raakt van je klachten. Zelfs wanneer je maar een massage laat doen, kan dit al wonderen betekenen voor jouw nek- en rugklachten.[6] Boek dus snel een afspraakje en laat je verwennen!

Rol je schouders naar achteren

Adem diep in en haal vervolgens je schouders zo hoog mogelijk op. Zorg ervoor dat je dat langzaam doet. Neem er bijvoorbeeld drie trage tellen de tijd voor. Laat je schouders zakken door ze eerst naar achter te rollen. Net zoals bij de andere oefeningen zal dat je helpen de gespannen spieren in je schouderbladen losser te maken.[7]

Knik met je hoofd

Voor één keer mag je het hoofd eens laten hangen. Letterlijk dan. Neem drie trage tellen de tijd om je kin op je borst te leggen. Let erop dat dit de enige beweging is die je uitvoert, zodat enkel je nekspieren aan het werk zijn. Door je kin naar beneden te duwen, rekken de spieren aan je achterhoofd uit. Hef vervolgens je hoofd opnieuw op en kijk in de richting van het plafond. [8]

Meer weten over Voltaren? Neem dan eens een kijkje op www.voltaren.be

Voltaren Emulgel Forte 2% gel (diclofenac diethylammonium) is een geneesmiddel. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies. Niet gebruiken bij kinderen jonger dan 14 jaar, in geval van overgevoeligheid aan niet-steroïdale anti-inflammatoire middelen of tijdens de zwangerschap.  Lees aandachtig de bijsluiter. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare N.V.  Trademarks are owned by or licensed to the GSK group of companies. © 2020 GSK group of companies or its licensor. PM-BE-VOLT-20-00023


[1] https://www.uzleuven.be/nl/rugpijn

[2] https://www.uzleuven.be/nl/niet-specifieke-chronische-rugpijn

[3] Nugteren, Koos & Winkel, Dos & Bruggeman, Bert & Geerdink, Gerben & Kooke, Henk & Michielsen, Jef & van Loon, Piet & Vrenken, Ingrid & Hendrickx, Ellen. (2017). Onderzoek en behandeling van lage rugklachten. 10.1007/978-90-368-1819-3.

[4] https://www.uzleuven.be/nl/rugpijn

[5] https://www.mariamiddelares.be/nl/zorgaanbod/behandelingen-en-testen/oefeningen-nek

[6] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.g ov/20184717/

[7] https://www.mariamiddelares.be/nl/zorgaanbod/behandelingen-en-testen/oefeningen-nek

[8] https://www.azklina.be/sites/default/files/a-brochures/Oefeningen%20voor%20nek%20%28CWZ%29%20versie%2005%2009%2014.pdf


Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!