Mogelijke blessures bij het lopen

Sporten is gezond maar een klein foutje kan er al voor zorgen dat je een blessure oploopt. Natuurlijk is lopen ook niet helemaal zonder gevaren en kan je last krijgen van een spontane spotblessure. Verbaas jezelf dan ook niet als je ineens een blessure oploopt. Vooral beginners lopen een groter risico op sportblessures bij het lopen. Blessures kan je vaak zelf herkennen en het is noodzaak om even te stoppen met lopen. Het is belangrijk om je lichaam goed te laten herstellen en eventueel een blessure bij het lopen te laten behandelen afhankelijk van de aard van de blessure.

Symptomen Lopersknie

  • Doffe of scherpe pijn aan de buitenzijde van de knie.
  • Stekende pijn in de knie.
  • Pijn tijdens het lopen.
  • Pijn keert zelfs terug tijdens het traplopen.
  • Soms geen pijn tijdens het lopen, maar wel met traplopen. 

Een lopersknie kan worden vastgesteld met lichamelijk onderzoek of bij het maken van een echo. De pees tussen de knie en de scheen/kuitbeen is geïrriteerd als je last hebt van een lopersknie. Vaak ontstaat de lopersknie door overbelasting of te vaak dezelfde beweging maken. Het kan ook ontstaan doordat je een verkeerde looptechniek gebruikt. Het is belangrijk om goede hardloopschoenen aan te schaffen en je lichaam een goede afwisselende training te geven inclusief warming-up en cooling-down. Het is slim om naar een arts te gaan met deze sportblessures zodat je een ontstekingsremmend medicijn kan krijgen. Stop voorlopig met lopen tot de pijn minimaal drie dagen weg is.

Symptomen Hielspoor

  • In het begin een zeurend gevoel aan de achterzijde van de hiel. 
  • Veranderd langzaam in pijn aan de binnenste rand van de hiel.
  • Pijn neemt toe bij belasting op de voet.
  • Pijn direct na het opstaan in de ochtend.
  • Drukken op de hiel is gevoelig en soms pijnlijk.
  • De tenen naar achteren trekken richting het gezicht is pijnlijk.

Een röntgenfoto kan een hielspoor definitief vaststellen. Bij een hielspoor zijn er scheurtjes ontstaan in het bindweefsel van een hiel. Vaak hersteld dit vanzelf, maar soms hersteld dit niet en ontstaat er een hielspoor. Heel soms ontstaat er zelfs een ontsteking in het hielspoor, maar dit duurt zo lang waardoor je dit in het begin niet merkt. Een hielspoor ontstaat door een te zware training en overbelasting van het lichaam. Te zwaar sporten met overgewicht kan ook een hielspoor laten ontstaan. Het is dus belangrijk om vooral in het begin de sport langzaam op te bouwen en niet direct voluit te gaan. Een hielspoor kan door een manueel therapeut worden behandeld. Als dit niet werkt dan kan een operatie worden overwogen. De meeste sporters kunnen met een therapeut al de blessure weghalen. Hierna is het belangrijk om rustig te trainen en het lichaam dus niet teveel te belasten.

Symptomen achillespees blessure

  • Aan het begin van het sporten een stijf gevoel in de achillespees.
  • Pijn in de pees tijdens het sporten.
  • Pijn na afloop van het sporten.
  • De huid van de achillespees heeft een rode kleur. 
  • Als de pees wordt aangeraakt kan er een soort knisperend geluid ontstaan.
  • Als de pees gescheurd is dan is dit vaak zichtbaar door een soort deuk.
  • De pees is gezwollen.
  • Het is niet mogelijk om op de tenen te staan.

De achillespees is een grote spier die de kuitspier en de hielbeen met elkaar verbind. De pees helpt de voet bewegen en is belangrijk bij het hardlopen. Vaak gaat het om een overbelastingblessure of een slechte warming-up als een achillespees blessure ontstaat. Als de pijn na verloop van tijd zelf verdwijnt of na het sporten verdwijnt dan bevind je jezelf in de begin fase. Als het niet meer mogelijk is om je voet te bewegen dan heeft de pees het begeven. Hierbij dient acuut binnen 48 uur een operatie plaats te vinden. Als je in de begin fase zit dan is het slim om de pees te koelen en voorlopig niet meer te trainen tot de stijfheid verdwenen is. Je kan zo voorkomen dat de spier scheurt en in de toekomst dien je een goede warming-up te doen.