Slank na je zwangerschap in 5 stappen

slank-na-je-zwangerschap-5-stappen.png

De zwangerschap verandert een vrouw in alle opzichten, je wordt plots de mama van een klein wondertje. Na je zwangerschap is je lichaam niet meer hetzelfde, het heeft grote veranderingen ondergaan om dat kleine mirakel mogelijk te maken. Gelukkig zijn er manieren om weer slank te worden na je zwangerschap, volg deze 5 stappen en verlies die zwangerschapskilo‘s!

Stap 1. Eet gezond tijdens de zwangerschap

Dat je tijdens de zwangerschap voor twee moet eten is een fabeltje. Je zal inderdaad meer vitaminen kunnen gebruiken maar je hoeft echt geen grotere hoeveelheden te eten. Teveel eten zou er zelfs voor kunnen zorgen dat je kindje een laag IQ, eetproblemen en zelfs psychoses kan krijgen. Tijdens de zwangerschap zou je ongeveer 6 tot 15 kilo moeten aankomen, niet meer. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen die veel vet en suiker bevatten. Zoek voor gezonde alternatieven als je zin hebt in ongezonde voeding.

Stap 2. Geef je lichaam tijd om te herstellen

Is het gezond of realistisch om onmiddellijk te vermageren na je bevalling? Zeker en vast niet! Gezondheidsexperts raden strenge diëten en intense workouts na de bevalling ten stelligste af. Je lichaam is immers nog steeds in een herstelfase en dat kan 12 weken duren.

Stap 3. Geef borstvoeding

Borstvoeding is goed voor jou én voor je baby. Baby’s die borstvoeding krijgen zijn zelfs gezonder dan baby’s die flesvoeding krijgen. Door borstvoeding te geven verlies je elke dag 300 tot 500 calorieën, en dat is enorm veel! Het is daarom belangrijk om voldoende te eten, maar ook nu wil dat niet zeggen dat je zoveel mag eten als je wil.

Stap 4. Slaap voldoende

Met een pasgeboren baby is voldoende slaap gemakkelijker gezegd dan gedaan. Door onvoldoende te slapen kan je metabolisme in de war geraken. Hierdoor kan het dubbel zo moeilijk zijn om gewicht te verliezen. Probeer met je partner de zorg voor je baby af te wisselen of slaap als je baby slaapt.

Stap 5. Doe postnatale oefeningen

Een goede postnatale workout kan je helpen om je extra zwangerschapskilo’s te verliezen. Postnatale workouts zijn meestal simpele oefeningen zoals wandelen, water fitness en lichte krachttraining. Je rug zal sterker worden, beenkrampen verdwijnen, constipatie verminderd en je slaappatroon verbeterd. Een workout is bovendien een goede manier om je vrolijk te voelen tijdens de moeilijkheden van het moederschap.