Slecht geslapen? Zo kom je de dag door

slecht-geslapen-zo-kom-je-dag-door.png

De ochtend na een nachtje slecht slapen kan bijna aanvoelen als een helse kater. Je kan je moeilijk concentreren en je bent overgevoelig voor geluid en stress. Met deze 9 tips kom je de dag toch fris en monter door.

1. Sta op tijd op

Hoe vermoeid je ook bent, sta gewoon op als de wekker afgaat. Als je iets langer blijft liggen al zal het alleen maar moeilijker worden. Als je langer blijft liggen zal je bovendien de volgende avond opnieuw moeilijker in slaap vallen. Dat zorgt er dan weer voor dat je de volgende ochtend moeilijk kan opstaan, zie je het vicieuze cirkeltje?

2. Drink na het opstaan een glas water

Water wekt je lichaam op en geeft het extra energie. Drink een glas water net na het opstaan en je zal je een stuk levendiger voelen.

3. Eet een vezelrijk ontbijt

Na je korte nachtrust kan je wel wat extra energie gebruiken. Ook al heb je geen honger, probeer toch voldoende te eten ’s morgens. Kies voor een gezonde vezelrijke maaltijd en je zal extra energie hebben gedurende de dag.

4. De zon doet werkelijk wonderen!

De zon is enorm belangrijk om wakker te worden. Probeer het maar, na enkele minuten zonneschijn voel je je herboren.

5. Een koffietje om je op te kikkeren

Een koffie drinken om wakker te worden is al lang geen geheim meer. Maar probeer toch niet te overdrijven, twee tassen per dag is ruim voldoende.

6. Doe een powernap

Als je slecht geslapen hebt kan je energieniveau tijdens de middag een dipje doen. Een klein middagdutje of een powernap kunnen je door de dag helpen. Hou het kort, dertig minuten is ruim voldoende. Langer slapen heeft echt geen zin. Je wordt er alleen maar vermoeider van.

7. Ga wandelen als je je moe voelt

Als je een zittend beroep uitoefent is het normaal dat je niet echt wakker wordt. Probeer deze dag wat meer te bewegen, je zal er extra energie van krijgen. Na een wandeling ben je veel productiever en kan je beter nadenken.

8. Eet een lichte avondmaaltijd

Met een kleine lichte maaltijd krijg je voldoende energie om de avond wakker door te komen. Van een zware maaltijd zal je alleen maar vermoeider worden.

9. Ga op tijd slapen

Ga op tijd slapen, niet te laat en ook niet te vroeg. Als je te vroeg gaat slapen, wat verleidelijk is na een slaaptekort, breng je je bioritme helemaal van slag. Ga hoogstens een uurtje eerder naar bed. Kijk geen tv, eet geen late night snack en probeer je ten volle te ontspannen voor het slapen gaan.