scrollTop top

Spieren trainen op latere leeftijd loont!

Spieren trainen op latere leeftijd loont!

Misschien heb je het al gemerkt: wanneer je al iets ouder bent, werken je spieren vaak niet meer zo goed als vroeger. Misschien zijn ze wel zichtbaar verkleind, en heb je meer moeite met klussen waar de spieren bij aan te pas moeten komen. Dit hoeft helemaal niet zo ernstig te zijn, maar dit kan wel vervelend zijn. Er is wel iets te doen om dit proces tegen te gaan: het voldoende blijven trainen en bewegen om je spieren zo goed mogelijk in vorm te houden.

Wanneer je dit doet, zul je merken dat allerlei simpele dingen van alledag ineens een stuk makkelijker zullen worden. Niet alleen nemen je spieren dan namelijk in kracht toe, ook worden ze hierdoor soepeler. Ouderdom zorgt namelijk niet alleen voor minder sterke spieren, maar ook voor stijvere spieren. Hierdoor ervaar je vaak ook dat je stijvere spieren hebt op je oude dag.

Meer voordelen

Het trainen en blijven bewegen van je spieren is niet alleen maar goed omdat het zorgt dat het proces van afname van de spiermassa langzamer gaat. Het zal je in het dagelijks leven verbazen hoe veel dingen met meer gemak gaan wanneer je de spieren regelmatig traint. Simpele dingen als het openen van verpakkingen, lopen, het reiken naar voorwerpen en traplopen zullen gepaard gaan met een hoop minder moeite. Je zult je fitter en vitaler gaan voelen. Nog een voordeel als je de spieren traint, is het feit dat het afweersysteem erdoor in kwaliteit toeneemt. Je lichaam wordt hierdoor dus beter bestand tegen infecties. De kans dat er iets ontstoken raakt rond de spieren, wordt dus een stuk kleiner.

Trainingen

Nu is het natuurlijk de vraag hoe een dergelijke training er dan uit moet zijn om genoeg effectief te zijn. Uit onderzoek blijkt dat een minder intensieve inspanning als lopen niet voldoende is om de spiermassa echt gestaag te laten toenemen. Afhankelijk van het doel waarvoor je sport is er een hele reeks aan keuzes waar jij tussen kunt kiezen om je gezonder en fitter te gaan voelen.

Uithoudingsvermogen

Wanneer je slechts je uithoudingsvermogen wilt verbeteren, kan je bijvoorbeeld gaan voor hardlopen, fietsen snelwandelen of fitness. Door dergelijke sporten intensief te doen, zullen ook je spieren in massa toenemen.

Spiermassa

Als je specifiek op zoek bent naar oefeningen die puur je spieren sterker maken, werken allerlei lichamelijke oefeningen goed. Zo zijn er op internet eindeloze reeksen te vinden die specifiek bedoeld zijn voor de nekspieren, rugspieren, buikspieren, beenspieren, armspieren en ga zo maar door. Deze oefeningen kan je met elkaar combineren, zodat je je eigen routine creëert. Wanneer je deze een aantal keer herhaalt, bevordert dit je spiermassa. Om de intensiteit en daarmee de effectiviteit te verhogen, kan je tijdens de oefeningen gebruikmaken van gewichten. Let wel op dat je tussendoor af en toe een pauze inlast en dat je jezelf niet overbelast.

Souplesse

Door vaak rek- en strekoefeningen te doen, kan je verder nog zorgen dat je spieren soepel blijven. Hierdoor zullen ze ook door de dag heen minder stijf aanvoelen, en gaat het bewegen ervan een stuk gemakkelijker. Denk hierbij aan rekoefeningen met je kuitspieren, je liezen, je dijbenen of je hielen. Deze rekoefeningen hebben wel een stuk minder tijd nodig dan de uithoudingsvermogen- en krachttrainingen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • België
  • Aantal
    besmettingen
    939.309
  • Aantal
    doden
    23.636

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!