Start 2 run voor wie begint met lopen

start-2-run-voor-wie-begint-met-lopen.jpg

Start 2 run is een speciaal loop programma voor Belgen die graag willen beginnen met hardlopen. Het is een online coach die je helpt om de beginselen van een goede hardlooptraining onder de knie te krijgen. Het is belangrijk om over de basis te beschikken om op een gezonde manier te gaan lopen. Om deze reden is start 2 run bedacht om Belgen te begeleiden die liever vanuit huis willen gaan hardlopen. Met de hulp van een handig schema leer je de basis technieken en leer je conditie opbouwen tot je kan hardlopen.

Voordelen van Start 2 run.

  • Het is helemaal gratis. 
  • Het is gezond voor je lichaam.
  • Je kan kilo’s afvallen in samenwerking met gezonde voeding.
  • Start 2 run helpt tegen stress.
  • Je kan gewoon zelf trainen in je eigen tempo.
  • Als je in een groep gaat lopen dan bevordert dit het contact.
  • Het is een sport die je werkelijk overal kan beoefenen. 
  • Professionele begeleiding waardoor je weet hoe je moet starten.
  • Je kan blessures voorkomen met start 2 run.

Hardloopschema voor beginners

De Start 2 run loop schema’s zijn speciaal voor beginners opgebouwd. Iedere week bestaat uit drie dagen dat je gaat hardlopen. Tijdens de andere dagen heb je rust. Op deze manier kan je op een gezonde manier een conditie opbouwen. Uiteraard mag je meer trainen, maar het is aan te raden om na een training minimaal één rustdag te houden. Dit om overbelasting en spierpijn te voorkomen. Na tien weken kan een beginner vijf kilometer joggen of lopen. 

Doorstromen naar de geoefende lopers.

Na een hardloopschema voor beginners kan je doorstromen naar de geoefende lopers. Je gaat nu opnieuw 10 weken volgens een schema lopen. Bij dit schema gaan ze er vanuit dat je vijf kilometer gaan joggen. Vanuit deze basis ga je met Start 2 run 10 kilometer lopen op jog niveau. Je leert zo tien kilometer achter elkaar te joggen. Net als bij het beginners schema zal je drie dagen per week gaan lopen en de rest van de week rust houden. Uiteindelijk kan je in ongeveer 35 minuten 10 km joggen na afloop van het schema.

Gevorderden lopers.

Natuurlijk kan je bij start 2 run ook terecht voor de gevorderden lopers als je veel tijd overhebt. Hierbij ga je van tien kilometer naar twintig kilometer. Je kan nu zelf kiezen op welk niveau je dit wel trainen. Het is aan te raden om de gevorderden lopers schema eerst als beginner te doen en later als expert. Als beginner leer je in een rustig tempo 20 kilometer te lopen. Als je dit beheerst kan je overstappen op zo snel mogelijk 20 kilometer lopen. Het is wel een voorwaarden om de goefende lopers start 2 run programma te volgen. Als je dit niet doet dan heb je nog niet genoeg conditie opgebouwd om ineens twintig kilometer te gaan hardlopen 

Stretchoefeningen.

Start 2 run vind het belangrijk dat je zonder sportblessures gaat lopen. Vanwege deze reden leer je een aantal stretchoefeningen voor je gaat beginnen met lopen. Deze oefeningen staan ook allemaal aangegeven in het hardloop schema. Je komt hier dus niet onderuit om ze niet te doen. Het is handig de stretchoefeningen eventueel thuis even voor te bereiden als je een beginnende loper bent. Je weet dan namelijk nog niet goed hoe je de oefeningen precies moet doen. 

Looppartner ontmoeten.

Start2run is samen natuurlijk leuker dan alleen en via de website kan je opzoek naar een looppartner. Je kan zo je eigen loopgroepje maken bij jouw in de buurt. Beginners en gevorderden kunnen hier opzoek naar iemand in de buurt die ook graag het schema wil volgen.