scrollTop top

Waarom is vitamine D voor jonge kinderen, maar ook voor ouderen heel belangrijk?

Waarom is vitamine D voor jonge kinderen, maar ook voor ouderen heel belangrijk?

Naast calcium is ook vitamine D belangrijk voor het ontwikkelen en behouden van sterke botten en tanden. Zonder vitamine D kan ons lichaam het mineraal niet absorberen uit onze voeding. Een tekort aan vitamine D verhoogt zo dus ook het riscio op poreuze botten en botbreuken. Vooral jonge kinderen en ouderen hebben er alle baat bij hun vitamine D-peil in de gaten te houden. Waarom is vitamine D net in die levensfases zo belangrijk?

Het belang van vitamine D

We hebben vitamine D nodig om calcium op te nemen uit onze voeding. Bij een tekort zal ons lichaam op zoek gaan naar een alternatief en het calcium uit onze botten onttrekken. Op termijn worden de botten hierdoor fragieler. Een tekort aan vitamine D kan dus resulteren in botontkalking of osteoporose, een aandoening die vooral ouderen en vrouwen na de menopauze treft.

Wil je weten of je een verhoogd risico hebt op osteoporose? Doe dan deze test.

Hoe krijgen we vitamine D?

Vitamines halen we over het algemeen uit onze voeding. Vitamine D – dat grotendeels door ons lichaam wordt aangemaakt – is een uitzondering op de regel.

Zonlicht

Ons lichaam maakt de vetoplosbare vitamine onder invloed van het zonlicht aan. Een kwartier per dag in de zon vertoeven is voldoende om de nodige hoeveelheid ‘zonnevitamines’ op te bouwen. Vooral de huid op het hoofd, de handen en de onderarmen maakt veel vitamine D aan.

Hoeveel vitamine D onze huid precies aanmaakt is persoonlijk en hangt ook af van de intensiteit van de zon. Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met de leeftijd en de hoeveelheid pigment aanwezig in de huid. 

Voeding

Verder kunnen we vitamine D ook in beperkte mate uit onze voeding halen. Het zit vooral in vetten zoals dierlijke producten, vette vis en zuivelproducten. Merk wel op dat deze vitamine maar in een erg kleine hoeveelheid aanwezig is in bovenstaande producten.

Wie gezond en gevarieerd eet en dagelijks een kwartiertje in de buitenlucht vertoeft, neemt dus voldoende vitamine D op.

Belang vitamine D kinderen en ouderen

(Kleine) kinderen

Hoe sterk onze botten precies zijn, wordt bepaald in onze groeiperiode; de kinderjaren. Kinderen hebben er alle belang bij om zoveel mogelijk calcium op te nemen uit hun voeding. En daarvoor hebben ze vitamine D nodig. Dat belang is er al vanaf de geboorte, vandaar dat ook baby’s vaak extra vitamine D toegediend krijgen. Een baby kan in principe ook vitamine D aanmaken in de zon, maar het beschermen van de huid tegen schadelijke uv-stralen is minstens even belangrijk.

Eens het kind de leeftijd van 6 jaar bereikt heeft, is het belangrijk om hem of haar zoveel mogelijk te stimuleren om te bewegen in de buitenlucht. Hoe meer iemand in zijn kinderjaren in buitenlucht geravot heeft, hoe kleiner de kans dat hij of zij vroegtijdig geconfronteerd wordt met poreuze botten.  

Oudere mensen

Tot ons 35e levensjaar wordt in ons lichaam automatisch meer botweefsel aangemaakt dan afgebroken. Na het 45e levensjaar gaat de afbraak overheersen. We moeten dan ook alles in het werk stellen om ons lichaam de nodige stoffen te geven om botweefsel aan te maken en zo het evenwicht te bewaren. Om het vitamine D-peil op te krikken, is het belangrijk om genoeg zon op de huid te krijgen. Is er toch sprake van een vitamine D-tekort? CalxPlus is een calciumsupplement dat ook vitamine D bevat. Het supplement kan preventief gebruikt worden bij (oudere) mensen die een verhoogd risico op botontkalking lopen. Voor meer informatie raden we je aan je huisarts te raadplegen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    43.944.089
  • Aantal
    doden
    1.166.685
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    333.718
  • Aantal
    doden
    10.899

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!