Vorig jaar bracht de Wereldgezondheidsorganisatie een rapport uit rond de nefaste gevolgen van overwerken. De conclusie was duidelijk: té veel overwerken zorgt voor een slechtere gezondheid. Het brengt heel wat stress met zich mee, wat dan weer kan zorgen voor burn-outs, paniekaanvallen en zelfs hartproblemen. In dit artikel geeft Stephen Fournier, senior consultant bij internationaal rekruteringskantoor Robert Walters, enkele tips om te voorkomen dat je te vaak overwerkt.
Naast gezondheidsproblemen voor de werknemer, kan overwerken ook voor de werkgever nadelig zijn. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld uitvalt door een burn-out ten gevolge van een te grote werklast, lijdt de organisatie daar economisch onder. Stephen legt uit: ‘Gezonde, enthousiaste werknemers zijn goud waard voor een bedrijf. Ze zorgen voor minder ziekteverzuim, een hogere productiviteit en zetten door hun enthousiasme ook andere werknemers aan om nog meer hun best te doen. Wanneer deze werknemers dan te veel werken en vervolgens uitvallen wegens ziekte, is het logisch dat de organisatie daardoor niet functioneert zoals normaal, en daar hangen dus ook economische gevolgen aan vast.’
Praat met je leidinggevende
Te vaak overwerken kent dus voornamelijk verliezers. Gelukkig zijn er enkele maatregelen die je kunt treffen om niet té vaak langer bezig te zijn met het werk. Merk je bijvoorbeeld dat je leidinggevende op verschillende dagen extra uren inplant? Dan kun je eigenlijk niet meer spreken van overuren, want het gebeurt op regelmatige basis. ‘Durf op tijd aan de alarmbel te trekken als dat gebeurt. Praat met je leidinggevende of de HR-manager. Wellicht komen jullie samen tot een oplossing. Lukt dat niet, dan kun je ook hulp van buitenaf zoeken. Vakbonden of arbeidsjuristen kunnen je eventueel de raad geven die je nodig hebt.’
Voorzie ontspanning
Ook voor werknemers die uit zichzelf langer doorwerken, bestaan er enkele minder extreme, maar even effectieve oplossingen. ‘Maak de switch zodra je thuiskomt en weersta aan de verleiding om nog even wat mails te bekijken. Voor je het weet ben je weer enkele uren verder’, waarschuwt Stephen. ‘Doe in plaats daarvan iets ontspannends, zoals een film kijken, een wandeling met de hond maken of koken.’
Vooral op thuiswerkdagen kan het moeilijk zijn om op tijd te stoppen. ‘Het helpt om een speciale werkplek in huis in te richten, die enkel bedoeld is om te werken. Blijf daar dus niet te lang hangen na de werkuren’, adviseert Stephen.
Leer loslaten
Daarnaast is het ook belangrijk om niet alle verantwoordelijkheid naar je toe te trekken. Je collega’s zijn er om je te helpen en zij kunnen bepaalde taken ongetwijfeld even goed uitvoeren. ‘Leer vertrouwen op hun bekwaamheid en wees niet te perfectionistisch. Ook managers moeten niet alle taken op zich nemen. Voor hen is een goede work-life balance minstens even belangrijk als voor hun medewerkers. Leren delegeren is dus de way to go’, zegt Stephen.
Ken je eigen grenzen
Uiteraard is nu en dan overwerken best oké. ‘Eigenlijk is het in verband te brengen met flexibiliteit, wat voor veel professionals vandaag de dag heel belangrijk is. De ene werkdag duurt nu eenmaal langer dan de andere. Het mag vooral niet ongezond worden en de workload op langere termijn moet evenwichtig blijven. Iedereen is anders, dus waar de grens tussen gezond en ongezond ligt, verschilt van persoon tot persoon. Sommige professionals kunnen meer werkdruk aan dan anderen en halen zelfs extra energie uit lange, productieve dagen. Ga voor jezelf na waar jouw grens ligt. Onthoud goed dat wie kiest voor een gezonde work-life balance, uiteindelijk altijd beter werk zal leveren, zeker op lange termijn’, besluit Stephen.