5 mythes over afslanken

5-mythes-over-afslanken.jpg

Er is zoveel informatie over afslanken te vinden op het internet en in magazines waardoor je uiteindelijk niet meer weet wat goed is of niet. Hierdoor is de kans groot dat je door foute informatie in een valkuil terechtkomt en uiteindelijk verder van je afslank resultaat verwijderd geraakt. In dit artikel bespreek ik de balangrijkste afslank mythes zodat je terug de goede richting kan uitgaan.

Mythe 1: Vermijd vet

Fout! We zijn jarenlang wijsgemaakt dat vet slecht zou zijn, maar niets is minder waar. Sterker nog, je moet voldoende vetten eten om je lichaam optimaal te laten functioneren en lichaamsvet te kunnen verbranden.

Hier zijn 5 redenen waarom vet belangrijk is:

  • Vet zorgt voor energie
  • Vet zorgt voor een verzadigd gevoel
  • Vet is belangrijk voor de opname van vetoplosbare vitaminen zoals vit. A, D, E en K, dewelke belangrijk zijn voor een goede gezondheid.
  • Vet heeft in tegenstelling tot snelle suikers bijna geen invloed op de bloedsuikerspiegel waardoor de insuline productie beperkt blijft. Dit is goed aangezien insuline het vetopslag hormoon is.
  • Vet is essentieel voor de aanmaak van hormonen

Zorg dat je genoeg gezonde vetten binnenkrijgt via je voeding, zoals uit vette vis, noten, olijfolie, avocado, kokosolie

Mythe 2: Doe cardio training om snel af te vallen

Je herkent het misschien wel, je komt een fitnessclub binnen, en je legt uit dat je graag 10kg wil afvallen en een platte buik wil, en vervolgens krijg je een trainingsschema dat bestaat uit 20 minuten (of langer) op de fiets, daarna 20 minuten op de crosstrainer, dezelfde tijd op het stepapparaat, en als het goed is op het einde nog enkele buikspieroefeningen en na ongeveer een uur en een half ben je klaar, in de hoop een goede workout afgerond te hebben die jou snel en efficiënt resultaat bezorgt. Helaas is dit een veelgemaakte fout waardoor mensen op de foute manier trainen, geen resultaat zien en vervolgens na enkele weken al stoppen. En dit advies wordt jammer genoeg nog in veel fitnesscentra gegeven aan mensen die willen afvallen, maar dit werkt niet! Je verdoet er alleen je tijd mee.

Wat werkt er dan wel?

Een krachttraining waarin je alle belangrijke grote spiergroepen traint, zodat je lichaam de juiste hormonen aanmaakt voor een optimale vetverbranding. Focus op oefeningen zoals squat, deadlift, bench press, pulldown/pull up, row variaties,…
Deze krachttraining kan je eventueel aanvullen met high intensity interval training of Kettlebell training voor extra vetverbranding. Ook de Milon Cirkel training is gebasseerd op deze principes en is ideaal voor wie snel resultaat wil, maar weinig tijd heeft.

Mythe 3: Van lightproducten wordt je slank

Laat je niet misleiden door lightproducten in de hoop hiervan slank te worden. Deze producten lijken op het eerste zicht gezond zijn omdat ze minder vet of calorieën bevatten, maar in de plaats daarvan bevatten deze producten juist meer suiker, zoetstoffen, transvetzuren en andere toevoegingen waardoor ze juist ongezond voor je zijn. Op de verpakking staat er bvb. “0% vet” of “x % minder calorieën”,… Maar als je weet dat vetten juist goed zijn en dat suikers en zoetstoffen het probleem zijn, dan besef je dat je hiermee juist bedrogen bent. Daarnaast zegt het aantal calorieën van voeding niks over de kwaliteit, maar de samenstelling wel. Lees dus best ook de labels!

Mythe 4: Hoe meer ik sport, hoe meer resultaat

Meer is niet altijd beter, en dat is zeker en vast zo op het gebied van sport en training. Hoe je traint is veel belangrijk dan hoeveel je traint. Hetzelfde geld voor hoe lang je training duurt. Een training van 2 uur is niet beter dan een training van 1 uur, integendeel, voor een optimaal afslank resultaat moet je  training kort en intensief zijn, d.w.z. in 30-40 minuten geef je alles en train je met 100% inzet. Na de training mag je niet het gevoel hebben dat je nog langer zou kunnen doorgaan. Vanaf 1 uur en langer begint het stresshormoon cortisol te stijgen waardoor het effect van je training juist minder wordt, bovendien zal je ook minder goed herstellen achteraf. Train minimum 2x en maximum 4x per week tussen de 20 en 40 minuten, en niet meer dan 2 dagen na elkaar, voor een optimaal resultaat.

Mythe 5: Ik moet minder eten om sneller af te vallen

Hou je vast… eet meer om sneller af te vallen! Veel mensen die willen afslanken gaan plots minder eten. Het is niet zozeer hoeveel je eet, maar WAT je eet dat bepalend is om efficiënt af te vallen. Als je nu het traditionele westerse eetpatroon volgt bestaande uit 3 maaltijden waarvan de samenstelling niet al te kwalitatief is, en dan ga je nog minder eten, dan krijgt je lichaam veel te weinig voedingsstoffen binnen waardoor je verbranding juist langzamer gaat werken. Voor een goede vetverbranding is het belangrijk om voldoende te eten van de juiste voeding. Geen calorieën tellen, geen punten tellen, niks afwegen, maar ga eten tot je verzadigd bent, en dan zal je niet constant een honger gevoel hebben zoals wel het geval is bij een crashdieet. Hierdoor blijft je verbranding goed werken en zal je geen dalingen hebben in je energiepeil. Leg de nadruk op 6 maaltijden per dag bestaande natuurlijk en onbewerkte voeding zoals, vlees, gevogelte, vis, eieren, groenten, noten en fruit.

Bron: Lorenz De Grande, personal trainer Easyfit Premium.

'Het begeleiden, coachen en trainen van mensen die slanker, fitter en gespierder willen worden is mijn levensmissie. Als personal trainer bij “Easyfit Premium Brugge” help ik dagelijks mensen hun doel te bereiken en een optimale gezondheid te bekomen.' Voor meer info, klik hier.