5 tips voor een platte buik

5-tips-voor-platte-buik.jpg

Buikvet is het meest hardnekkige vet en dus het moeilijkst om weg te krijgen, maar met de juiste aanpak is er zeker resultaat mogelijk. In dit artikel worden 5 tips besproken om een platte buik te krijgen.

1. Train met gewichten

Je verwacht het misschien niet, maar krachttraining is de belangrijkste vorm van training als je je buik plat wil krijgen. Een goede krachttraining stimuleert de hormonen in je lichaam die nodig zijn om buikvet te kunnen verbranden. Doe 2 tot 3 keer per week een krachttraining van maximum 40 minuten waarbij je je richt op de grote spiergroepen.

2. Eet de juiste voeding

Wat je eet is op zijn minst even belangrijk als hoe je sport om het vet op je buik weg te krijgen. Focus zoveel mogelijk op onbewerkte en natuurlijke voeding en vermijd geraffineerde en snelle suikers, net als teveel graanproducten en industriële transvetzuren. Eet gevarieerd en kies uit de belanrijkste voedingsgroepen: groenten, eiwitten en gezonde vetten.

3. Drink voldoende water

Dit is niet echt nieuw, iedereen weet het, maar het is en blijft héél belangrijk om voldoende water te drinken als je minder vet op je buik wil en gezonder wil worden. Ons lichaam bestaat voor ongeveer 70 – 75% uit water. Dit percentage dient gehandhaafd te blijven voor een goede gezondheid. De hoeveelheid water die een gezonde volwassene van ongeveer 80 kg. zou moeten drinken voor het behouden van een goede gezondheid is ongeveer 2,5 liter. 

4. Vermijd stress

Teveel stress gedurende een lange periode zorgt ervoor dat er teveel van het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt. Dit hormoon staat ook in verband met vetopslag op de buik. Probeer je stress onder controle te krijgen om je cortisol te verlagen en verminder op die manier je buikvet.

5. Zorg voor voldoende slaap

Tijdens je slaap vinden alle belangrijke herstelprocessen van je lichaam plaats. Ook belangrijke hormonen zoals bvb. Groeihormoon wordt voornamelijk tijdens de slaap geproduceerd. Groeihormoon is het verjongingshormoon, herstelhormoon en vetverbrandingshormoon, redenen genoeg dus om te zorgen voor voldoende en kwalitatieve slaap.

Bron: Lorenz De Grande, personal trainer Easyfit Premium.

'Het begeleiden, coachen en trainen van mensen die slanker, fitter en gespierder willen worden is mijn levensmissie. Als personal trainer bij “Easyfit Premium Brugge” help ik dagelijks mensen hun doel te bereiken en een optimale gezondheid te bekomen.' Voor meer info, klik hier.