5 X zo heb je minder stress

Stress is ongezond. Stress vormt namelijk een zware aanslag op je leven en je lichaam. Wist je dat mensen die aan zee wonen gemiddeld ouder worden dan mensen die in het binnenland wonen? Dit komt omdat de zee zorgt voor stressvermindering. Heb jij veel last van stress? Wees niet bang, je hoeft niet meteen verhuizen naar een kustplaats. Met deze simpele tips kun je stress uit je leven verbannen en elke dag ontspannen doorbrengen.

1. Oorzaak achterhalen

Soms voel je je gestrest terwijl je niet eens weet waardoor het komt. Neem de tijd om erachter te komen welke zaken jou precies stress opleveren. Probeer een lijst op te stellen van alle dingen die op dit moment spelen in jouw leven, en luister naar je gevoel.

2. Rusten

Stress heeft tijd nodig om op te bouwen in je lichaam. Als je een paar weken hard werkt en weinig rust neemt dan merk je dat het stressniveau langzaam stijgt. Zorg ervoor dat je voldoende rust neemt. Geef jezelf rust na een zware werkdag of geef jezelf bijvoorbeeld een weekend vrij na een zware werkweek. Geef je lichaam de ruimte om de stresshormonen af te voeren en de boel weer te stabiliseren voordat je weer aan het werk gaat.

3. Mediteren

Begin met mediteren, en mediteer elke dag minstens een paar minuten. Ga rustig zitten en focus je op je ademhaling. Laat je gedachten voorbij vloeien en breng je aandacht steeds terug bij je ademhaling.

4. Sporten

Lekker intensief bewegen is een geweldige manier om stress af te voeren. Als je last hebt van stress dan is sport de beste manier om er snel mee af te rekenen.

5. Cafeïnegebruik minderen

Cafeïne is een stimulerend middel dat de bloedtoevoer naar de hersenen doet toenemen en het laat je hart sneller kloppen. Door een overmaat aan cafeïne zal je lichaam in een toestand van aanhoudende stress en hyperalertheid blijven. Matig je cafeïne gebruik dus en drink genoeg water.

Lees ook: