scrollTop top

5 tips voor meer body positivity (en die zijn blijkbaar nog steeds érg nodig!)

5 tips voor meer body positivity (en die zijn blijkbaar nog steeds érg nodig!)

Jezelf écht goed in je vel voelen blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Dat blijkt uit een gloednieuw onderzoek van WW bij 1.000 landgenoten. Om je op weg te helpen, geeft WW-diëtiste Valerie Mattheussens alvast vijf tips.

Eerst het goede nieuws: het onderzoek van WW stelt dat Belgen meer en meer belang hechten aan body positivity. Maar liefst 91 (!) % van de ondervraagden geeft immers aan dat trots zijn op je lichaam niets te maken hoeft te hebben met je gewicht of BMI. Maar niet te snel gejuicht. Als het op ons eigen lichaam aankomt, blijven we bijzonder streng. 63% van de ondervraagden zegt dat hun gewicht bepaalt hoe aantrekkelijk ze zich voelen. 64% voelt dan weer de druk om te vermageren. ‘Er is dus zeker nog werk aan de winkel wat een positieve kijk op ons eigen lichaam betreft’, aldus Olivier De Greve, CEO van WW. Om ons op weg te helpen, geeft WW-diëtiste Valerie Mattheussens vijf tips.

1. Laat ‘fat talk’ achterwege!

Klagen over je lichaam kan ervoor zorgen dat je je er slechter over gaat voelen. En dat kan dan weer leiden tot nog méér ‘fat talk’ (‘Ik ben zo dik!’). ‘Hoog tijd om deze negatieve cyclus te doorbreken’, stelt Mattheussens. ‘Vermijd woorden als dik of vet , net als andere body shaming-taal, zoals ‘ik haat mijn buik/billen/armen.’

2. Vergelijk jezelf niet steeds met anderen

Het probleem is dat het vaak leidt tot zelfsaboterend gedrag. ‘Met andere woorden: het wordt moeilijker om een gezonde levensstijl vol te houden, omdat je op voorhand al het gevoel hebt dat je verloren hebt. Stop dus met jezelf te vergelijken met anderen. Waardeer jezelf en onthoud dat iedereen anders is.’

3. Focus op je gezondheid, niet op je uiterlijk

Te veel de nadruk leggen op hoe je lichaam eruitziet, kan schadelijk zijn. Door je eigenwaarde enkel te koppelen aan je uiterlijk, negeer je het belang van je vaardigheden en persoonlijkheid. ‘Ben je op dieet? Vier dan gezonde resultaten zoals toegenomen fitheid, energie, flexibiliteit en uithoudingsvermogen, in plaats van alleen getallen die geassocieerd worden met gewichtsverlies’, zegt Valerie. ‘Herinner je ook constant aan wat je al bereikt hebt. You’ve got this!’

4. Kijk naar the bigger picture

Ben je nog steeds te streng voor jezelf? Kijk naar het bredere plaatje. ‘Respecteer de geschiedenis van je lichaam’, verduidelijkt Valerie Mattheussens. ‘Het kan een bevalling doorstaan hebben, een ziekte of ongeval overwonnen hebben of simpelweg het voertuig zijn geweest dat je tot nu toe door het leven heeft gedragen – geen gemakkelijke taak. En onthoud: op sommige dagen voel je je goed in je vel, op andere dagen is dat niet het geval. En dat is perfect normaal.’

5. Reframe het gesprek

Geef mensen in je omgeving de juiste complimenten om zo een nieuwe standaard te creëren omtrent gezond praten over lichamen. ‘Zeg bijvoorbeeld ‘ik ben blij dat je iets voor jezelf doet’ of ‘ik vind het geweldig dat je je op je gezondheid concentreert’ in plaats van ‘ik ben blij dat je besloten hebt te vermageren”, sluit Mattheussens af. ‘Door zelf elke vorm van body shaming te vermijden, help je mensen in je omgeving om hun lichaam te accepteren om wat het kan en niét om hoe het eruitziet.’


Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    140.524.987
  • Aantal
    doden
    3.008.465
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    947.000
  • Aantal
    doden
    23.718

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!