6 ochtendgewoontes die je ochtend in de war kunnen brengen

6-ochtendgewoontes-die-je-ochtend-war-kunnen-brengen.jpg

Je bent pas halverwege de dag en je kakt volledig in. Grote kans dat jij je ochtend op een verkeerde manier begonnen bent. Er zijn namelijk een aantal ochtendgewoontes die je dag compleet in de war kunnen brengen. Wij hebben er 5 voor jullie op een rijtje gezet.

E-mail checken zodra je wakker wordt

Nu iedereen tegenwoordig een smartphone heeft, is de verleiding een stuk groter om wanneer je wakker wordt gelijk te kijken of je nieuwe e-mails hebt. Het is echter beter om hiermee te wachten tot je rustig bent opgestaan. Zo voorkom je dat je de dag begint op een stressvolle en negatieve manier.

De wekker op snooze

Hoe heerlijk het ook is om lekker te snoozen wanneer je wekker af gaat, je kunt dit toch beter laten. Deze korte slaapverlengingen brengen ons lichaam en onze slaapcyclus in de war. Hierdoor gaan we ons slomer en vermoeider voelen. Zorg er dus voor dat je niet weer in slaap valt nadat je wekker afgegaan is.

Hete douche

Wanneer je je warme bed uit moet, is het normaal om de verlangen naar een hete douche. Zorg er echter voor dat je de douche niet te warm zet. Wanneer je warm doucht, wordt er een signaal naar je hersenen gegeven dat je spieren mogen ontspannen. Je zult je dus na een hete douche net zo moe en futloos voelen als wanneer je net uit bed komt. Een snelle, koude douche werkt beter om lekker wakker te worden.

Meteen naar een kop koffie grijpen

Kijk jij, wanneer je net wakker wordt, al meteen uit naar een dampende kan koffie? Dit is geen goed teken. Je lichaam maakt bij het wakker worden namelijk een stofje, genaamd cortisol aan. Dit stofje heeft dezelfde werking als cafeine. Wanneer je dus bij het wakker worden gelijk een bak koffie achterover slaat, krijg je deze stoffen dus dubbel binnen. Wacht liever een paar uur voordat je de eerste tas koffie drinkt.

Slecht of niet ontbijten

Een goed ontbijt is het halve werk! En dan hebben we het niet over een muesli reep of een plak ontbijtkoek. Zorg ervoor dat je goed ontbijt met fruit, eiwitten en koolhydraten. Dit zorgt voor een lang verzadigd gevoel.