De beste tips om je geheugen en concentratie te verbeteren

Wanneer was je schoonmoeder ook alweer jarig? Was dat tandartsbezoek donderdag of vrijdag? Gaat die belangrijke opleiding op het werk nu door of niet? Soms weten we het allemaal even niet meer. Het goede nieuws is dat wij vier tips hebben waarmee je geheugen en concentratie ongetwijfeld beter worden. Hopelijk kan je ze onthouden.

Slaapwel!

Het is voor velen onder ons een dilemma: ’s avonds nog wat langer doorwerken of toch een uur extra slapen. Wel, die tweede optie is veruit de beste.

Tijdens je slaap verwerken je hersenen namelijk wat er gedurende de dag gebeurd is. Daarnaast krijgen ze ook de kans om uit te rusten zodat je de dag erna opnieuw klaar bent om nieuwe informatie op te nemen.

Niet voldoende slapen is dus nefast voor je concentratievermogen. Je gedachten zullen sneller afdwalen doorheen de dag en je zal je moeilijker kunnen herinneren wat je gedaan hebt.

Boost je hersenen met magnesium

Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij meer dan 300 processen in het lichaam. We hebben het dus broodnodig.

Gelukkig kan je het terugvinden in gezonde voeding zoals broccoli, bananen en zelfs avocado’s.

Als je last hebt van stress, verbruikt je lichaam meer magnesium. Die stof zorgt er immers voor dat je lichaam kan ontspannen.

Heb je een lange tijd een gespannen gevoel, waardoor je je moeilijker kan concentreren? Dan is het goed mogelijk dat je magnesiumreserves op een laag pitje staan. Een supplement kan dan een oplossing zijn.

I work out!

Je hersenen zijn net als een spier. Hoe meer je ze traint, hoe sterker ze worden. Dat kan door te lezen, verbanden te zoeken, lijstjes uit het hoofd te leren of nieuwe zaken aan te leren.

Ook muziek spelen is goed voor je geheugen en je concentratie, net als sporten. Aan de ene kant is dat het ideale moment om je geest eens volledig te ontspannen en alles los te laten, waardoor je achteraf opnieuw geconcentreerder kunt werken. Aan de andere kant vereisen veel sporten een goede concentratie om alles juist uit te voeren. Zo leer je je hersenen op een speelse en onbewuste manier hoe ze zich het best kunnen focussen.

Let op met alcohol

Het is wellicht geen verrassing: alcohol is slecht voor je hersenen. Het heeft een negatieve impact op je geheugen en je concentratie. Zowel op korte als op lange termijn zijn de effecten duidelijk schadelijk. Wil dat zeggen dat je geen druppel meer mag aanraken? Tuurlijk niet, zolang het maar met mate gebeurt.