De beste tips tegen snurken

beste-tips-tegen-snurken.jpg

Als je partner snurkt, kan dat erg nadelig zijn voor jouw nachtrust. Het geluid van snurken kan oplopen tot 70 decibel. Dat is ongeveer evenveel als een grasmaaier. Wat kun je doen om snurken te voorkomen?

Waarom snurken we?

Snurken komt door een blokkade bij het ademhalen. Je snurkt als er tussen je neusgaten en stembanden een vernauwing zit. Daardoor kan er moeilijker lucht naar de longen. De lucht gaat dan wervelend door de vernauwing. Deze onregelmatige luchtstroom kan verschillende oorzaken hebben. Als je vaak last hebt van snurken, kan je altijd raad vragen bij de huisarts.

Tips tegen snurken

  • Minderen of stoppen met roken: irritatie van de keel kan ervoor zorgen dat je keelholte verdikt
  • Vermijd alcohol 2 uur voor je gaat slapen: alcohol verslapt je spieren en een verslapte tong, mond en keel veroorzaken snurkgeluiden
  • Eet gezond en beweeg voldoende: bij overgewicht kan de wand van de keelholte verdikken
  • Slaap op je zij: als je op je rug slaapt, verzwakken de spieren van het zachte gehemelte, de huig en de tong en daardoor kunnen je luchtwegen blokkeren
  • Zorg ervoor dat je neus vrij blijft: als je neus verstopt zit, moet je door je mond ademen en dan is de kans op snurken groter

Slaapwel!