De vitamines in cactusvijgen

vitamines-cactusvijgen.jpg

Ken jij de cactusvijg? Het is een vrucht die afkomstig is van de cactussoort Opuntia ficus-indica. De vrucht wordt ingevoerd uit verschillende regio's uit de wereld. Het betreft doorgaans Marokko, Portugal en Spanje, maar ze kunnen ook geïmporteerd worden uit met name Latijns-Amerika en Zuid-Afrika. Het is oranje – rood van kleur en van smaak doet de cactusvijg je vooral denken aan een peer. Het is zoet en lichtzurig. Daarnaast zijn de zwarte pitjes ook eetbaar en gezond.

Vitamines in een cactusvijg

Cactusvijgen zijn bijzonder gezond. Ze zijn enorm rijk aan kalium, vitamine C, vitamine B en calcium. Daarnaast kan je door het eten van een cactusvijg ook rekenen op de inname van het zogenaamde B-caroteen. Deze stof wordt door het lichaam omgezet in vitamine A waardoor een extra gezondheidsboost ontstaat.

1. B-caroteen

Het zogenaamde B-caroteen is een precursor voor vitamine A. De stof kan in de lever worden opgeslagen om vervolgens, wanneer het lichaam daar nood aan heeft omgezet te worden in vitamine A. Hoewel teveel vitamine A schadelijk is voor ons lichaam hebben we het toch nodig om correct te kunnen functioneren.

2. Vitamine B

Vitamine B wordt ook wel de “schoonheidsvitamine” genoemd. Deze vitamine zorgt er dan ook voor dat de uitstraling van onze huid zo optimaal mogelijk wordt gehouden evenals ons haar. Voor vrouwen is het interessant om te weten dat de vitamine ook een positieve invloed zou hebben op de sterkte van de nagels.

3. Vitamine C

Vitamine C wordt algemeen aanzien als één van de belangrijkste vitamines die ons lichaam nodig heeft. De vitamine is van cruciaal belang voor een optimale opname van energie.

Bovendien biedt ze een solide ondersteuning voor het geheugen waardoor je al snel een verbeterde concentratie zal waarnemen. Het belangrijkste voordeel gaat echter schuil in de beschermende werking van de vitamine. Verschillende stoffen in ons lichaam oefenen een negatieve invloed uit. Door de inname van vitamine C voorkom je zogenaamde oxidatieschade. Door de inname van vitamine C zorg je er bijgevolg voor dat de cellen in je lichaam gezond blijven waardoor wordt voorkomen dat stoffen gaan oxideren. Hierdoor biedt de inname van vitamine C een verhoogde bescherming tegen diverse aandoeningen.